ANP

Bol.com heeft in december 2019 en januari 2020 in totaal ruim 750.000 euro betaald aan oplichters. De webwinkel dacht het bedrag over te maken aan het bedrijf Brabantia, dat via Bol.com onder meer prullenbakken en andere huishoudelijke producten verkoopt. Maar het rekeningnummer bleek van oplichters. Bol.com moet het bedrag nu alsnog aan Brabantia betalen, oordeelt de rechter in een zaak die Brabantia had aangespannen.

Het ging mis toen Bol.com eind 2019 een e-mail ontving waarin stond dat het rekeningnummer van Brabantia was gewijzigd. De mail, opgesteld in gebrekkig Nederlands, was verstuurd vanuit het account van een medewerker van de boekhoudafdeling van het Brabantse bedrijf.

'Alle incoming betalingen have been overgemaakt'

"Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen", staat in de mail. "Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken." Bol.com wijzigde hierop inderdaad het rekeningnummer van Brabantia.

Toen het bedrijf in januari vorig jaar aan Bol.com vroeg waarom er nog niet was betaald, werd duidelijk dat ze het slachtoffer waren geworden van fraude, staat in het vonnis van de rechtbank. De betreffende medewerker van de boekhoudafdeling van Brabantia bleek te zijn gehackt, waardoor oplichters vanuit haar account mails konden versturen in de huisstijl van het bedrijf.

Een screenshot van de brief van 'Brabantia' Rechtspraak.nl

Volgens Bol.com valt de webwinkel niets te verwijten, omdat de mails afkomstig waren van een bekend Brabantia-mailadres en "de brief er goed uit zag (qua lay-out en opmaak)". Ook zou Brabantia zijn e-mailaccounts niet voldoende hebben beveiligd, waardoor de hack mogelijk was en oplichters de gelegenheid kregen om "Bol.com op het verkeerde been te zetten".

Maar de rechter gaat daar niet in mee, staat in het vonnis dat werd ontdekt door Het Financieele Dagblad. Volgens de rechtbank had Bol.com onder meer "gezonde argwaan" moeten krijgen door het bericht dat het in Nederland gevestigde Brabantia voortaan een Spaans rekeningnummer zou hebben. "Ook het taalgebruik in de vervalste brief moest opvallen." Tot slot had Bol.com moeten begrijpen dat het wijzigen van rekeningnummers voor oplichters een aantrekkelijke ingang biedt.

De webwinkel moet nu daarom ruim 745.000 betalen aan Brabantia. In een reactie zegt Bol.com teleurgesteld te zijn, maar nog steeds Brabantia-artikelen te verkopen. De webwinkel beraadt zich nog op een hoger beroep.

Brabantia laat weten blij te zijn met de uitspraak van de rechter. Ook zegt het bedrijf los van deze zaak een goede werkrelatie met Bol.com te hebben en die ook te willen behouden.

STER reclame