'Drugscriminelen infiltreren grootschalig in rederijen in Rotterdamse haven'
Drugscriminelen infiltreren op grote schaal in internationale rederijen die containers vervoeren van en naar de Rotterdamse haven. "De corruptie in de haven beperkt zich allang niet meer tot de douane en is veel groter dan mensen denken", zegt districtschef Jan Janse van de Zeehavenpolitie in een interview met NRC.
De criminelen zetten handlangers neer op belangrijke plekken in de rederijen, waardoor zij grootschalige drugssmokkel kunnen faciliteren. Volgens de Zeehavenpolitie gaat het vooral om rederijen die containers vervoeren vanuit Zuid-Amerika, zoals MSC, Maersk, Hapag-Lloyd en CMA CGM.
Steeds meer drugs onderschept
De handlangers zorgen ervoor dat 'uithalers' drugs ongemerkt uit de containers halen, in opdracht van drugssmokkelaars. Daarna worden de drugs de haven uit gereden, waarbij hekken, toegangspoorten en camera's worden omzeild. Volgens politiechef Janse gebeurt dat massaal, bijvoorbeeld door handlangers die zich in een lege container het haventerrein op laten smokkelen. "Dat kan alleen als iemand bij de rederij je helpt."
Vervolgens wachten ze in een andere container die als 'hotel' fungeert, tot de verwachte lading per boot arriveert. Dan worden de drugs uit het schip gehaald en in een container geladen die al door een - corrupte - douanier is vrijgegeven voor vertrek. Voor al die stappen geldt dat mensen binnen de rederij die mogelijk maken.
Als distributieland speelt Nederland een grote rol in de Europese cocaïnehandel. De onderschepte hoeveelheid groeit jaarlijks: vorig jaar werd een record van ruim 40.000 kilo cocaïne in beslag genomen door het Hit And Run Cargo-team (HARC) van de politie, douane en FIOD. In 2014 was dat nog 7575 kilo. Janse schat dat tussen de 20 en 30 procent van de drugsimporten wordt ontdekt en vernietigd: "Dat is internationaal gezien best een groot aantal."
Sollicitanten naar voren schuiven
Politiechef Janse zegt tegen de NOS dat de partijen drugs steeds groter zijn geworden ("12.000 kilo, 11.000 kilo, 7000 kilo, allemaal cocaïne"), en dat criminelen daarom veel meer investeren om eigen mensen op strategische plekken in de haven te hebben, die de import goed kunnen regelen. Mensen die al langer bij een rederij werken, worden omgekocht.
Maar er worden ook gericht nieuwe mensen geplaatst, zegt Janse. "Als wij er iemand 'uitsnijden' na een opsporingsonderzoek, dan zie je dat er binnen een paar weken iemand solliciteert om dat werk over te nemen. Met een vooropgezet plan om drugs te smokkelen."
De rederijen zitten met de handen in het haar, zegt Janse. Ze kunnen sollicitanten alleen maar om een Verklaring omtrent Gedrag vragen. "Het zijn vaak schoolverlaters, mensen van een mbo- of hbo-opleiding in de havenlogistiek. Die worden benaderd door criminelen of ze niet willen solliciteren op een bepaalde plek."
Voor de rederijen is het vaak moeilijk om vast te stellen of ze een betrouwbare werknemer in dienst hebben genomen of iemand met verkeerde bedoelingen, aldus de districtschef. Hij pleit voor aangescherpte veiligheidsmaatregelen, zoals die ook voor Schiphol gelden. Daar is een veiligheidsrisicogebied aangewezen. "Mensen achter dat veiligheidsrisicogebied zijn allemaal gescreend. Dat zou in de haven een grote wens zijn."