Surinaamse broodjes te koop op de markt van Arnhem NOS/Jeroen Schutijser

Veel Nederlandse marktkooplieden die non-food-artikelen verkopen zijn boos. Aan allerlei collega's in de horeca, detailhandel, evenementenbranche en sportsector wordt volgens hen perspectief geboden. "Maar hoor je weleens iets over de markt? Nooit, alsof we niet bestaan", zegt marktkoopman Paul Bol. "Daarom gaan we naar Den Haag om onze stem te laten horen." Dat protest is vandaag op het Malieveld.

Sinds december mogen op de warenmarkten alleen kaas, vlees, vis, brood, stroopwafels en andere etenswaren worden verkocht. Maar de duizenden ondernemers van non-food als beddengoed, gordijnen en kledingstoffen, staan al die tijd buitenspel. "Die zitten thuis. Belachelijk gewoon", zegt Bol in het NOS Radio 1 Journaal. "Op de markt in de buitenlucht is het hartstikke veilig, als je de regels maar naleeft. Je ziet het hier op de markt in Eindhoven hoe netjes alles gaat."

En zo denken andere marktkooplui die naar Den Haag zijn gekomen er ook over:

'Ik vind het totaal oneerlijk, het klopt gewoon niet'

Wat Bol, organisator van het protest in Den Haag, vooral dwars zit is dat marktkooplieden in de media en door de politiek consequent worden genegeerd. "Zo lijkt het wel. We worden nauwelijks genoemd. Het is gewoon genoeg. Het is net alsof wij nergens bij horen. Wij willen ook genoemd worden door de politiek, meegenomen worden in de besluitvorming. Overal in de media, aan de tafels van de talkshows zie je allerlei gasten, behalve iemand die namens ons spreekt."

NOS/ Jeroen Schutijser

Niet alle marktlui staan achter de actie van vandaag. De branchevereniging van de ambulante handel, de CVAH, is niet gecharmeerd van de optocht vanochtend over de A12 richting het Malieveld. "In colonne rijden naar Den Haag, dat zien wij niet zo zitten", zegt de nieuwe voorzitter van de CVAH, Louise Wesselius.

"Wij zijn meer van het overleg, in gesprek gaan met de overheid. Maar natuurlijk geven we ook signalen af, dat hebben we in verschillende gemeentes kleinschalig op de markt ook gedaan om aan consumenten duidelijk te maken dat non-food graag wil terugkeren op de markt."

Bol vindt dat te slap: "Praten hebben we genoeg gedaan en dat heeft niets opgeleverd. Dat stadium zijn we wel voorbij. Je moet gehoord worden, gezien worden, er moet in het kabinet aan je gedacht worden. Daarom gaan we naar Den Haag."

STER reclame