Fragment uit reclame

YouTube toont verboden gokreclame gericht op jongeren

  • Nik Wouters

    redacteur Economie

  • Nik Wouters

    redacteur Economie

Op YouTube is reclame te zien van een internationaal casino dat Nederlandse jongeren probeert aan het gokken te krijgen. Het is verboden in Nederland om gokreclame te maken gericht op jongeren. Partijen zonder vergunning, zoals dit casino, mogen helemaal geen reclame maken, maar dat gebeurt dus toch.

In beeld juicht een jonge jongen terwijl hij vertelt over zijn ervaring online. "Het meest indrukwekkende gebeurde in het online-casino. Lange tijd had ik geen geluk, maar toen won ik 4700 dollar. Ik raad deze applicatie zeker aan, het werkt."

De kijker wordt vervolgens doorverwezen naar een mobiel spel dat gratis te downloaden is voor iPhones en Android-toestellen. Zodra de app wordt opgestart, wordt er een pagina geopend van een online casino. Achter dat casino zit N1 Interactive, een bedrijf met een gokvergunning op Malta.

De Nederlandsche Bank

Vincent van 't Riet van de site NL Kansspel ziet de Nederlandstalige reclames steeds vaker voorbij komen. "Ik kijk veel video's over casino's op YouTube. Vorig jaar was nog maar 1 op de 10 gokreclame, inmiddels word ik ermee doodgegooid."

9 miljoen Nederlanders kijken regelmatig video's op YouTube. Welke reclames ze te zien krijgen, hangt onder meer af van eerder bekeken video's. Volgens eigenaar Google geldt er een strikt beleid voor gokadvertenties. Zo mogen adverteerders zich nooit op jongeren richten. Er werden vorig jaar 111 miljoen gok- en speladvertenties wereldwijd verwijderd. Hoe het kan dat er toch gokreclames doorheen glippen, kan het bedrijf niet zeggen.

Het Amerikaanse bedrijf zegt dat de gokreclame die gericht was op jongeren inmiddels is verdwenen. Toch heeft Van 't Riet opnieuw Nederlandse reclame gezien die verwijst naar de app met het online casino. Sommige reclames gebruiken het logo van De Nederlandsche Bank of laten iemand zien die stapels met eurobiljetten aan het tellen is.

Fragment uit reclame

De Kansspelautoriteit houdt in Nederland toezicht op de gokmarkt. "YouTube heeft niet onze prioriteit in de handhaving", zegt een woordvoerder. "Wel zetten we in op het aanpakken van gok-apps in de App Store of Play-store. Indirect doen we er dus wel wat aan."

Ook in de zoekmachine van Google staan verboden advertenties van casino's zonder vergunning. Ze bieden onder meer iDeal-betalingen aan.

"Deze reclame is duidelijk niet de bedoeling. Jongeren zijn kwetsbaar, kunnen risico's moeilijk inschatten. Gokken is 18+ en jongeren horen geen reclame van online gokbedrijven te zien", zegt Tony van Rooij, onderzoeker van het Trimbos-instituut. "Google en andere advertentiepartijen staan op deze manier toe dat bedrijven die illegaal zijn in Nederland toch Nederlanders kunnen bereiken."

Sinds 1 april is er een nieuwe gokwet van kracht. Bedrijven kunnen een vergunning aanvragen en als ze krijgen mogen ze vanaf 1 oktober online gokken in Nederland aanbieden. Ze mogen dan ook reclame maken, maar er gelden beperkingen. Zo mag die reclame niet gericht zijn op jongeren en mogen op televisie voor 21.00 uur geen reclames voor online gokken worden uitgezonden.

"Je moet heel voorzichtig zijn met reclame maken", zegt Van Rooij. "Zeker in een onvolwassen markt waarin online gokken net wordt gelegaliseerd is er de zorg dat meer mensen gaan spelen - en wellicht meer probleemspelers ontstaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl