Reizigersbalie AFP

De Franse overheid geeft 4 miljard euro nieuwe steun aan luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. Voor een deel gaat het om de uitgifte van nieuwe aandelen die Frankrijk in handen krijgt.

De Franse overheid krijgt daardoor meer zeggenschap in het concern. De Fransen bezitten straks bijna 30 procent van de aandelen tegenover 14 procent nu. Frankrijk wil ook niet meer dan 30 procent, anders zou een openbaar bod op alle aandelen uitgebracht moeten worden. De Franse staat heeft gezegd dat ze de steun binnen zes jaar weer afbouwt.

KLM

De Nederlandse overheid heeft besloten geen nieuwe aandelen te kopen, schrijft minister Hoekstra in een kamerbrief over de herkapitalisatie van Air France-KLM. Als gevolg daarvan neemt het aandelenbelang van de staat in AF-KLM wel af, van 14 procent naar minimaal 9,3 procent. Volgens Hoekstra blijft de positie van Nederland desondanks geborgd en blijft het "een grote aandeelhouder en belangrijke stakeholder van de onderneming".

De staat is nog in gesprek met KLM en de Europese Commissie over een nieuw steunpakket, gezien de onzekere vooruitzichten voor het herstel van de luchtvaart en het feit dat KLM heeft aangegeven geen acute financiële problemen op korte termijn te hebben. Gekeken wordt wat "de impact is van de mogelijke maatregelen vanuit de Europese Commissie op de bedrijfsvoering en financiële positie van KLM" en of "de steun noodzakelijk, passend en proportioneel is", aldus Hoekstra.

Voorwaarden

Vorig jaar gaven de Franse en de Nederlandse overheid al steun aan Air France-KLM. KLM kreeg een steunpakket van 3,4 miljard euro toegezegd van Nederland en Air France 7 miljard van Frankrijk in de vorm van staatsleningen en gegarandeerde bankleningen.

3 miljard van de steun die de Franse overheid toen gaf wordt nu omgezet naar een eeuwigdurende achtergestelde lening en meetelt in het eigen vermogen van de luchtvaartmaatschappij.

De Europese Commissie heeft aan het reddingsplan van de Franse overheid een aantal voorwaarden rond staatssteun gekoppeld, waaronder inperken van 'aanzienlijke marktmacht' van de luchtvaartmaatschappij op luchthavens en een verbod op uitkering van dividend en bonussen.

Zo levert Air France 18 slots (start- en landingsrechten) in op vliegveld Paris Orly, om concurrenten op die manier een voordeel te geven. Dat komt neer op 6500 vluchten minder die er op jaarbasis kunnen worden uitgevoerd, zo'n 5 procent van het totaal aantal slots. Aanvankelijk was de vrees bij de luchtvaartmaatschappij dat het om 24 slots zou gaan.

Air France-KLM mag voorlopig ook geen bonussen uitbetalen.

Miljardenverlies

De luchtvaartmaatschappij is door de coronacrisis in grote problemen gekomen. Het aantal passagiers daalde enorm en over 2020 werd er meer dan 7 miljard euro verlies geleden.

Air France-KLM verwacht over de eerste drie maanden van dit jaar een verlies van meer dan een miljard te lijden.

STER reclame