De achtersteven van de Ever Given is los, de voorzijde zit nog vast AFP

Het containerschip Ever Given dat al dagenlang het Egyptische Suezkanaal blokkeert, is gedeeltelijk losgekomen van de wal. De Nederlandse baggeraar Boskalis is betrokken bij de operatie om de 400 meter lange Ever Given weer los te krijgen.

Boskalis-topman Berdowski meldt in het NOS Radio 1 Journaal dat het met behulp van een gisteren gearriveerde grote zeesleper is gelukt de achtersteven los te trekken. Die ligt nu in het midden van de waterweg, blijkt uit satellietdata. Maar de voorsteven zit nog "muurvast", aldus Berdowski.

De afgelopen uren werd nog volop gewerkt om het schip los te krijgen van de oever:

Vastgelopen Ever Given vrijgemaakt door graaf- en baggerwerkzaamheden

In de vroege ochtend, bij hoog water, werd de grote zeesleper van Boskalis voor het eerst ingezet bij een operatie om het schip los te trekken. Het schip is 20 graden gedraaid. Inmiddels is een tweede zeesleper ter plekke. Die wordt later vandaag, als het opnieuw hoogwater is, ingeschakeld om het schip vlot te trekken en het kanaal vrij te maken.

Correspondent Daisy Mohr bezocht een dorpje langs het Suezkanaal, vlakbij waar de Ever Given is vastgelopen:

'Gigantische boot naast klein Egyptisch dorpje'

Topman Berdowski wijst erop dat dit een zware klus wordt. De zeeslepers moeten proberen het loodzware schip aan de voorzijde over de kleilaag te trekken, als "een enorme walvis die op het strand ligt en die je eraf moet schuiven". Het lostrekken van de achtersteven was volgens hem het makkelijkste deel, "we moeten nog niet te vroeg juichen".

Als het niet lukt de voorkant los te trekken, stapt Boskalis over op een andere aanpak, het zogenoemde onderspoelen. "Er zijn baggerschepen onderweg om aan de onderkant te kunnen komen, om daar onder grote druk water te kunnen spuiten zodat het schip losraakt uit de kleilaag."

Mocht dat niet lukken, dan moeten de containers van de voorkant van het schip worden gehaald, en dat is "een tijdrovende klus daar in de woestijn".

Rond het drukbevaren Suezkanaal, de kortste route tussen Azië en Europa, is een enorme file van zo'n 400 containerschepen en tankers ontstaan.

Wachtende schepen rond het Suezkanaal lieten hun scheepstoeter klinken nadat bekend werd dat de blokkade mogelijk is opgelost.

Het containerschip, van een Taiwanese rederij, kwam afgelopen dinsdag door een nog onbekende oorzaak vast te zitten. Het Suezkanaal is van groot belang voor het internationale handelsverkeer. 30 procent van al het containervervoer in de wereld passeert het kanaal, waarvan een deel zo smal is dat er slechts een schip tegelijk door kan. Dagelijks wordt via het kanaal voor zo'n 9 miljard dollar aan goederen vervoerd.

De Suezkanaal-autoriteit meldt dat de Ever Given, als het schip is losgetrokken, naar een van de meren in het Suezkanaal wordt gedirigeerd zodat andere schepen erlangs kunnen en hun route kunnen vervolgen.

STER reclame