Een vierhonderd meter lang containerschip dat het Suezkanaal in Egypte blokkeerde, is weer in beweging. Dat zegt een havenagent tegen persbureau Reuters. Het schip lag dwars in het kanaal en veroorzaakt nog altijd een opstopping en lange wachttijden voor de scheepvaart.

Het scheepverkeer in het druk bevaarde kanaal wordt naar verwachting snel hervat, volgens havenagentschap CAG.

Het schip, de Ever Given van de Taiwanese rederij Evergreen, dat onder Panamese vlag vaart, was onderweg van China naar de haven van Rotterdam. Het besturen van het schip werd bemoeilijkt door harde wind en een zandstorm, aldus Suez Canal Authority, het staatsbedrijf dat het Suezkanaal beheert. De rederij zei eerder dat het schip te maken kreeg met een stroomstoring, waardoor het niet meer te besturen was.

Het schip lag bijna 24 uur met de boeg tegen de kade aan de oostkant en met de achtersteven tegen de westelijke kade. Verschillende sleepboten hebben geprobeerd om het schip recht te trekken.

"De bemanning is in veiligheid", zei Bernhard Schulte Shipmanagement, dat het schip bestuurt. "Er zijn geen gewonden of vervuilingen gemeld."

De Ever Given stond gepland om volgende week woensdag in Rotterdam aan te komen. Nu het enige tijd overdwars in het kanaal lag, is het de vraag of het op tijd gaat komen. Verschillende schepen liggen te wachten tot ze verder kunnen.

Voor het kanaal ligt een lange rij wachtende vrachtschepen:

Lange file van containerschepen bij Suezkanaal

Het vierhonderd meter lange en zestig meter brede schip is een van de grootste containerschepen ter wereld. Het kan zo'n 20.000 containers vervoeren. Het liep vast op zo'n 6 kilometer ten noorden van de zuidelijke mond van het kanaal ter hoogte van de stad Suez.

Het Suezkanaal, tussen het vasteland van Afrika en het schiereiland Sinaï, is een belangrijke waterweg tussen oost en west. Het verbindt de Rode Zee met de Middellandse Zee. Zo'n 10 procent van de wereldwijde handel gaat door het kanaal.

Gevolgen

De Amerikaanse zeevaartwetenschapper Salvatore Mercogliano liet eerder weten dat het oponthoud gevolgen voor de wereldhandel kan hebben. "Elke dag gaan er gemiddeld vijftig schepen door het kanaal. Iedere dag dat het kanaal afgesloten is, worden er geen goederen, voedsel en brandstof van en naar Europa en andere delen van de wereld vervoerd." Ook ontvangt Egypte nu geen tolinkomsten.

STER reclame