NOS Nieuws

ABN Amro gaat praten over schikking rond woekerrente voor kredieten

ABN Amro gaat in gesprek met de Consumentenbond over mogelijke compensatie van klanten die van de bank te veel rente moesten betalen op hun kredieten. De Consumentenbond dreigt namens duizenden klanten met een massaclaim, die de bank miljoenen euro's kan kosten.

Het klachteninstituut Kifid oordeelde onlangs aan de hand van een concreet geval dat ABN Amro consumenten met een flexibel krediet te veel rente rekende. De rente op de financiële markten daalde, maar de bank verlaagde de rente op het krediet niet. Dat mag niet, oordeelde het Kifid: er was sprake van woekerrente.

ABN Amro is het niet eens met de uitspraak en stapt naar de rechter. Volgens de bank moet er bij het bepalen van kredietrente naar meer zaken gekeken worden dan alleen de actuele marktrente.

Gezamenlijk oplossen

Ondanks de gang naar de rechter wil de bank toch constructief het gesprek aangaan en kijken naar oplossingen. "We gaan het gesprek aan met de Consumentenbond Claimservice om te voorkomen dat klanten individueel procedures moeten voeren. Als blijkt dat zaken echt niet goed gegaan zijn dan willen we dat gezamenlijk oplossen", zegt Sander van Osch, hoofd consumentenkredieten bij ABN Amro.

De Consumentenbond is tevreden met de stap van de bank en wil het gesprek afwachten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl