NOS/Jeroen van Eijndhoven

Telecomprovider T-Mobile heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) jarenlang toegang gegeven tot privacygevoelige informatie van hun klanten, schrijft NRC op basis van eigen onderzoek.

Het gaat om data die worden verwerkt bij elektronische communicatie of de facturering ervan. Ze zijn erg privacygevoelig, omdat precies achterhaald kan worden wie wanneer waar was, en met wie iemand contact had.

Uit documenten die de krant met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur heeft opgevraagd, blijkt dat de gevoelige data vanaf begin 2018 werden gedeeld met het CBS. Beide partijen zeiden eerder dat het om geanonimiseerde gegevens ging, maar dat blijkt niet waar.

Informatie gewild bij overheid

T-Mobile-klanten werden niet geïnformeerd over het feit dat de provider samen met het CBS hun data onderzocht. Het CBS wilde een algoritme ontwikkelen dat op basis van de data het mobiliteits- en verblijfsgedrag van Nederlanders kan meten.

Zulke informatie is gewild bij gemeenten en provincies. Ook T-Mobile zou het algoritme mogen gebruiken, was de deal volgens NRC. De samenwerking duurde tot april vorig jaar.

T-Mobile zegt in een reactie aan de NOS dat het "apert onjuist is dat het CBS toegang had tot individuele persoonsgegevens en inzicht heeft verkregen in wie met wie in contact zou zijn geweest in welke vorm dan ook". Het telecombedrijf zegt verder dat het meewerkte aan de CBS-pilot uit maatschappelijk belang. Die draaide om "de problemen die grote steden ervaren door plots toenemende drukte in de stad. Deze toename heeft impact op mobiliteit, veiligheid, rampenbestrijding en toerisme. De overheid wilde daar beter inzicht in hebben."

Onderzoek toezichthouders

Wel erkent T-Mobile dat CBS-medewerkers, "onder hele strikte voorwaarden en na het nemen van de nodige beveiligingsmaatregelen", toegang hadden tot een set 'gepseudonimiseerde' gegevens. Daarbij zijn data alleen nog herleidbaar naar een specifiek persoon als er aanvullende gegevens worden gebruikt, stelt privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens.

Naar aanleiding van de berichtgeving van NRC start het Agentschap Telecom met medewerking van de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek naar de zaak. Of de wet is overtreden, wordt onderzocht.

STER reclame