Maaltijdbezorger ANP

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, verdient steeds meer geld aan restaurants die naast de gebruikelijke commissie extra geld afdragen om hoger in de bestelapp te komen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.

Het bedrijf had het in 2020 drukker dan ooit en haalde 54 procent meer omzet. Restaurants die aangesloten zijn moeten per bestelling een bedrag afdragen aan het bedrijf. Ze kunnen er ook voor kiezen om meer te betalen om in de app voor consumenten hoger op de lijst te komen. Het gaat daarbij om een bedrag van enkele euro's per bestelling.

Just Eat Takeaway verdiende vorig jaar 157 miljoen euro meer aan onder meer restaurants die extra betalen voor een hogere plek op de lijst.

Bistro Manzo's uit Zaandam is een van de restaurants in Nederland die extra betalen. "Mensen scrollen niet ver door in de app", zegt de restauranthoudster. "Als je na de vijfde plek staat zien mensen je vaak al niet. We staan nu bovenaan en dat kost tussen de 1 en 3 euro per bestelling." Het gevolg is wel dat ze nauwelijks nog verdient aan een maaltijd.

Restaurants die niet betalen zakken verder weg op de lijst. Zo is Sherbel Yousef, eigenaar van grillroom Cleopatra in Enschede, gestopt met extra betalen. "Op een bestelling van 10 euro maak ik, als ik nog 3 euro voor een hogere rank betaal, verlies. En zonder niet."

Sherbel Yousef eigen foto

Hij ziet restaurants uit andere gemeenten boven hem op de lijst komen, omdat zij wel de portemonnee trekken. "Het maakt Thuisbezorgd allemaal niets uit, als de bestellingen maar binnenkomen."

De Autoriteit Consument & Markt waarschuwde vorige maand voor het laten betalen van bedrijven voor een hogere plek op een lijst. De toezichthouder ziet dat ook webwinkel Bol.com, vergelijkingssite Beslist.nl en Booking.com dat verdienmodel vaker toepassen.

Minder concurrentie

Consumenten kunnen er door dat verdienmodel op achteruitgaan, staat in het rapport. "Ten eerste kunnen aanbieders de extra commissie doorberekenen in de prijs. Ten tweede kunnen betalingen voor een betere positie ten koste gaan van concurrentie op prijs en kwaliteit. Het is nu immers mogelijk om met een extra betaling hoger in de ranking te komen in plaats van met een beter aanbod."

Just Eat Takeaway zegt dat er in zijn model er altijd wordt gekeken naar de kwaliteit van een bedrijf. "Het is veel te duur voor een restaurant uit bijvoorbeeld Groningen dat normaalgesproken op plek 150 staat om zichzelf voor de hele stad naar de nummer 1 plek te kopen", schrijft het bedrijf op de site.

Label

Autoriteit Consument & Markt raadt aan duidelijk erbij te zetten dat sommige restaurants op de lijst een hogere positie hebben gekocht. Nu zijn die labels soms te onduidelijk. In de etenbezorgapp staat er 'gesponsored' bij de resultaten van restaurants die extra hebben betaald.

STER reclame