Zo beleven winkeliers de heropening na tien weken gesloten deuren
Niet-essentiële winkels zijn vanaf vandaag weer open. Online winkelen en afhalen was al mogelijk, maar nu kunnen klanten ook in de fysieke winkel langskomen. Wel alleen op afspraak.
Veel bedrijven houden korte tijdblokken aan om zoveel mogelijk klanten te bedienen en bedenken verschillende manieren om de tijd efficiënt in te delen. Andere bedrijven zien het winkelen op afspraak juist als een kans om klanten langer te bedienen.
Zo kunnen klanten van HEMA van tevoren online aangeven naar welke producten ze op zoek zijn, om tijd in de winkel te besparen. Klanten kochten vooral (kinder)kleding, ondergoed en feestartikelen. Volgens HEMA zaten alle tijdblokken vol.
Deze zwangere vrouw en haar moeder waren blij om bij babywinkel Kindercompagnie in Lithoijen de matrasjes fysiek te kunnen voelen:
Bij Action loopt het naar eigen zeggen ook storm met de afspraken. De winkelketen houdt een tijdslot aan van tien minuten winkelen plus vijf minuten voor het afrekenen. "Die reservetijd zorgt ervoor dat klanten zich niet gehaast voelen", zegt een woordvoerder. Bij elk tijdslot start de Action een audiobandje met muziek, daarbij attendeert een stem de klant op de resterende minuten.
Er kan maximaal twee dagen vooruit geboekt worden, en die dagen zitten vooralsnog snel vol. "Dat lijkt ons eerlijker naar de klanten, omdat iemand dan niet al voor meerdere dagen achter elkaar reserveert. Bovendien zitten we in een leerfase en kunnen we zo sneller aanpassingen doorvoeren. We hebben het systeem in een week opgetuigd."
Schoonmaakmiddelen en woonspullen
Klanten van Action deden op deze eerste open dag "verwachte boodschappen", zoals schoonmaakmiddelen en dingen om het huis mee in te richten. "Eigenlijk niet anders dan dat ze via click en collect zouden kopen", zegt de woordvoerder. "Mensen dachten dat het korter zou duren, ze hadden tijd over. Niet gek: het is dodelijk stil. Je kunt vrijuit lopen en als je weet wat je wilt, heb je dat zo te pakken."
Schoenenwinkelketen Scapino had vandaag ieder kwartier een klant. In de meeste filialen zijn de eerste dagen al volgeboekt. Maar als klanten langer willen winkelen, kan dat ook. "Zeker het passen van kinderschoentjes duurt wat langer. Ook hebben we langere openingstijden. Vandaag zijn er vooral veel kinder- en sportspullen verkocht."
"Ondanks de drukte blijft het een druppel op de gloeiende plaat", zegt verkoopmanager Danny Rijzer. "Deze manier van winkelen is voor ons zeker niet rendabel. Een gemiddeld Scapino-filiaal is even groot als een kleine supermarkt, dus wij denken dat we ook open kunnen."
Klanten reageren enthousiast, we houden deze manier van werken er na coronatijd waarschijnlijk ook in.
Het is niet overal druk. Zo had Sneakerwinkel Go Britain in Tilburg op de eerste dag maar enkele klanten. "We zien dat het bij de Action druk is, maar bij ons en de kledingwinkels in de buurt valt het juist tegen." Go Britain trekt tien minuten uit per klant en vraagt ze daarom ter voorbereiding het assortiment in de webwinkel te bekijken.
SuperBra, een inclusieve lingeriewinkel in Utrecht, trekt drie kwartier per klant uit. Op de eerste dag van de heropening zijn ze "aan het knallen", zegt eigenaar Floor van de Pavert. "Het aankoopbedrag is nu zelfs hoger dan voor corona. Klanten reageren enthousiast en ook met het inplannen van personeel werkt het zo goed: voor elke klant is nu iemand beschikbaar. We houden deze manier van werken er na coronatijd waarschijnlijk ook in."
Voor- en nadelen van de maatregelen
Het winkelen op afspraak kan een voordeel zijn voor sommige winkels, ziet ook InRetail-directeur Jan Meerman. "Een zaak waar luxe producten worden verkocht, kan op deze manier meer persoonlijke aandacht bieden. Denk dus aan een lingerie- maar ook een maatpakkenwinkel, waar klanten de tijd willen nemen om te passen en nu ook meer privacy hebben. Dit soort winkels werkt nu vaak met langere tijdblokken van minstens een halfuur."
Toch vindt InRetail de huidige maatregelen "disproportioneel". "Voor de grote winkels werkt het niet. Slechts twee klanten per verdieping kunnen ontvangen, weegt niet op tegen de vaste lasten." Verschillende grote winkelbedrijven, waaronder Ikea en de Bijenkorf, houden de fysieke winkels daarom gesloten.
De branchevereniging wil dat het kabinet weer kijkt naar het aantal klanten per vierkante meter, zoals vorig jaar en spant daarom een kort geding aan tegen de staat.