Een Tupperwaredemonstratie AFP

Je zou het een eind van een tijdperk kunnen noemen: over drie dagen stopt het Amerikaanse merk Tupperware met de directe verkoop in Nederland van de kleurige en oerdegelijke kunststof schalen, kommen en bakken. En daarmee komt ook een einde aan de befaamde Tupperwareparty, waarbij consulenten bij een gastheer of gastvrouw thuis de producten laten zien.

Of, beter gezegd, lieten zien. Want corona greep ook hard in bij de Tupperwareparty. Met de achterbak vol dozen bij iemand thuis langskomen, zat er sinds begin 2020 opeens niet meer in.

Tamara is een van die consulentes van het bedrijf. Omdat ze zelf al veel Tupperware in de kast had staan, als medewerker een leuke korting kreeg op nieuwe aanwinsten en omdat ze minder uren kon maken in haar andere baan werd ze april vorig jaar een van de vele consulenten van het bedrijf.

Verbazing en verdriet

"Helaas heb ik die huiskamerverkoop nooit kunnen doen. Mijn verkoop ging via WhatsApp en Facebook", zegt ze. Vandaag kwam ook voor haar het bericht dat het Amerikaanse moederbedrijf stopt in Nederland, omdat het de verkoopcijfers ziet dalen en niet denkt dat dat in de toekomst zal veranderen.

"Na veel beraadslaging, overleg en onderzoek heeft Tupperware Brands de moeilijke beslissing genomen om de directe verkoopactiviteiten in Nederland stop te zetten", schrijft het bedrijf op Facebook. Onder dat bericht staan inmiddels honderden reacties. Ook op andere sociale media delen mensen hun verbazing en verdriet op het besluit om te stoppen.

Anita Kok-Bertoen uit Steenwijk vierde woensdag nog digitaal met het hele team dat zij Distributor of the Year waren geworden, een waardering voor de goede verkopen. "Toen wisten we nog van niks", zegt ze.

Ook voor haar was vandaag een bizarre dag, met de mededeling aan het eind van de ochtend "uit het niets" dat het over drie dagen over en uit is. "We gingen er allemaal van uit dat we na corona de huiskamers weer in mochten, maar Amerika beslist anders."

Wat ze vooral gaat missen, is het sociale gebeuren. Met z'n allen de spullen ophalen in Nijmegen, in het "pakhuis", zoals ze het noemt. En het inpakken en klaarmaken voor verzending naar de klanten. "Ik deed er altijd wel iets kleins extra bij."

Uitzet verzamelen

Lydia Geluk begon acht jaar geleden als Tupperwareconsulente. Thuis in haar keuken heeft ze bijna alles van Tupperware staan, alleen haar glazen en borden zijn van een ander merk. "Ik ben er destijds mee begonnen omdat ik om me heen zag hoe duur het was om een uitzet te verzamelen. Ik dacht, als ik er nou in ga werken, dan krijg ik dat allemaal gratis."

Ook zij hoorde vandaag dat dat werk stopt. "Inmiddels heb ik veel ervaring en vind ik het zo leuk, dat ik het ook bij een ander bedrijf ben gaan doen", zegt ze. "Het is dus niet zo dat mijn leven nu helemaal instort."

STER reclame