De voorpagina van het magazine Eyeopener /

De kans is groot dat eind deze week het magazine Eyeopener op de deurmat ligt. In het blad worden mensen opgeroepen om zich niet te laten vaccineren. Het wordt deze week vijf miljoen keer verspreid en is bekostigd door sponsoren.

Eyeopener is een initiatief van antivaxer Jaap Dieleman uit Zeewolde, die hoopt dat mensen zo "Jezus leren kennen als hun verlosser" en zien dat de coronapandemie "een actie van de antichrist" is. Dieleman (66) omschrijft zichzelf als "rondreizend predikant". Ook is hij auteur van diverse boeken en directeur van Stichting De Heilbode en van een hulporganisatie in India.

Hij besloot het magazine te maken "omdat elke Nederlander recht heeft om het goede nieuws van Gods liefde te horen. Vooral nu de wereld in zo'n grote nood verkeert en Jezus het enige antwoord is", laat hij weten aan de NOS.

'Dit is een eenpitter'

"Dit is echt een geheel geïsoleerd persoon binnen de evangelische wereld. Een echte eenpitter, met een eigen stichting en organisatie. Hij is ook niet verbonden aan een kerk", zegt Miranda Klaver, hoogleraar antropologie van religie aan de Vrije Universiteit. Volgens haar zijn de theorieën van Dieleman een combinatie van religieuze ideeën en complottheorieën. "Zijn bronnen zijn vooral te herleiden tot Amerikaanse YouTube-profeten, in de pro-Trumphoek."

In het pamflet Eyeopener worden lezers opgeroepen om zich niet te laten vaccineren en zich te bekeren tot Jezus. Als de lezer dat doet, zal "na de komende donkere periode van de duivel" een mooiere periode aanbreken. De 'hemel op aarde', zo is de gedachte.

Sociale media

"Dieleman laat niet zien waar de religieuze gemeenschap voor staat", zegt theoloog Klaver. "Ook zijn aantal volgelingen is niet zo groot, en zit vooral op sociale media."

Op het magazine komt veel kritiek op sociale media. "Dit heeft helemaal niets met het christendom te maken", zegt iemand op Twitter. Een ander zegt: "Ik ben nog nooit zo blij geweest met mijn papierbak".

De kosten voor de miljoenenoplage van Eyeopener zijn 600.000 euro. De folder wordt verspreid door het bedrijf Spotta, dat onder meer reclame distribueert. "We verspreiden verschillende uitingen, op dit moment bijvoorbeeld ook voor politieke partijen waarbij wij ook niet bepalen wat de inhoud van hun partijprogramma en daaraan gekoppelde uitingen zijn. We trekken wel een grens bij erotiek en geweld."

STER reclame