NOS

Hoe meer stappen je op een dag zet, hoe minder premie je betaalt of hoe meer cadeaubonnen je krijgt van je (aanvullende) zorgverzekeraar. Of: hoe rustiger je met de auto een bocht neemt, hoe goedkoper je autoverzekering.

Steeds meer Nederlanders vinden hun weg naar 'leefstijlverzekeringen': meestal vormgegeven als gezondheidsprogramma dat werkt met een financiële beloning in ruil voor gezond of veilig gedrag. Daarvoor kijkt de verzekeraar naar persoonlijke data, gemeten via een app of dongel in de auto.

Dat dit in trek is, is niet zo gek, zegt zorgeconoom Marcel Canoy. "Veel mensen hebben al een gezondheidsapp. Zij zijn vertrouwd met de technologie. Daarnaast is gezondheid een groter maatschappelijk probleem geworden. Het is logisch dat verzekeraars hierop inspringen. Bovendien levert gezondheidspreventie hen geld op."

Er zijn ook zorgen. Zo vraagt de Consumentenbond zich bij rijstijlverzekeringen af in hoeverre de privacy is gewaarborgd. "Want verzekeraars en andere bedrijven verzamelen soms meer gegevens dan noodzakelijk."

In het geval van de gezondheidsprogramma's van verzekeraars wordt ook gevraagd naar tailleomvang en bloeddruk. Bij ASR geldt dat hoe meer van deze bijzondere persoonsgegevens je aanlevert, hoe meer punten je verdient. De verzekeraar zegt zich daarbij te houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Data afstaan in ruil voor geld of cadeaubonnen, daar moet je goed over nadenken, zegt Canoy. "Maar zolang mensen zich bewust zijn van de implicaties en de verzekeraars worden gecontroleerd door een toezichthouder, zie ik geen probleem."

'Grotere kloof'

Niet elke verzekeraar is gecharmeerd van het concept. Zo zegt CZ dat de solidariteit in het geding kan komen. "Solidariteit betekent dat je ook bereid moet zijn om te betalen voor anderen, het uitgangspunt van verzekeren. Wij dragen gezamenlijk risico, ook bij de aanvullende verzekering", aldus een woordvoerder.

Volgens CZ zouden leefstijlkortingen bovendien kunnen leiden tot een grotere kloof tussen bevolkingsgroepen. "Voor de leefstijl van jouw verzekerde kan het een positief gevolg hebben, maar sommige mensen vallen buiten de boot. En als die daardoor op een of andere manier te maken krijgen met hogere kosten kan dat onbedoelde maatschappelijke effecten hebben."

Ook gedragsexpert Liza Luesink van gedragsveranderingsbureau Duwtje denkt dat leefstijlverzekeringen de kloof kunnen vergroten tussen mensen met een gezonde en ongezonde leefstijl - tenzij verzekeraars extra moeite doen om die tweede groep te bereiken.

"Dit soort initiatieven bereikt vaak de mensen die al goed bezig zijn, die al gemotiveerd zijn of de ruimte, tijd en financiële middelen hebben. En voor hen kan het ook goed werken. Maar de echte gezondheidsproblemen doen zich vaker voor bij mensen die die middelen niet hebben."

Een lagere verzekeringspremie als je gezond bent was lange tijd taboe in Nederland. Als het gaat om financiële prikkels in de basiszorgverzekering is dat nog steeds zo, zegt Canoy. "Maar in je aanvullende pakket is dat anders, de prikkels liggen dan goed. Je tornt niet aan het solidariteitsbeginsel en biedt alsnog basiszorg voor iedereen. Een win-win situatie."

STER reclame