ANP

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft het slechtste jaar in z'n geschiedenis afgesloten met een verlies van 7,1 miljard euro. De schuld van het bedrijf liep hard op en het eigen vermogen zakte diep in het rood.

Het slechtste jaar van de maatschappij tot nu toe was 2009-2010. Toen werd er 1,6 miljard euro verlies geleden, over het hele jaar.

Door de coronacrisis werd er veel minder gevlogen en de vluchten die vertrokken zaten veel minder vol. Het aantal passagiers kelderde met 67 procent. Ook het vrachtvervoer daalde, met 21 procent.

Verlies loopt minder hard op

De laatste drie maanden kwam het verlies uit op 1 miljard euro, en dat is het laagste kwartaalverlies van 2020. De slechtste periode was het tweede kwartaal met een verlies van 2,6 miljard.

Het eigen vermogen zakte in een jaar tijd van 2,1 miljard naar een negatief eigen vermogen van 5,4 miljard euro. Banken gaven nieuwe leningen aan het bedrijf, met garanties van de Nederlandse overheid. Ook de Nederlandse Staat verstrekte een lening van 1 miljard euro.

KLM heeft ook afzonderlijke omzetcijfers bekendgemaakt. De omzet van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij halveerde bijna tot 5 miljard euro. De eerste twee maanden van 2020 draaide de luchtvaartmaatschappij nog redelijk, maar daarna zakte de omzet in. "De financiële resultaten van KLM laten zien hoe ernstig de situatie is", zegt KLM-topman Pieter Elbers.

Steunpakket

"De jaarcijfers van Air France-KLM laten de gevolgen van de crisis opnieuw zien", zegt minister Hoekstra van Financiën. "Het kabinet heeft steeds gezegd dat het opnieuw zal bezien wat nodig is om KLM door de crisis te loodsen, zodat het zijn belangrijke rol voor het publieke belang kan blijven vervullen." Hij zegt dat daarover overlegd wordt met de Franse overheid, Air France en KLM.

De luchtvaartmaatschappij denkt dat er deze zomer weer meer gevlogen gaat worden, als een steeds groter deel van de bevolking is ingeënt tegen corona. In 2024 is de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij weer op het niveau van voor de coronacrisis, is de voorspelling van het bedrijf.

Eerder kreeg het bedrijf een steunpakket ter waarde van 3,4 miljard euro steun aan leningen en garanties van de Nederlandse overheid en 7 miljard van de Franse. Er is onenigheid over de voorwaarden van de nieuwe steun. Daarnaast kreeg KLM nog voor bijna 600 miljoen euro aan NOW-steun, waarmee de salarissen van het personeel konden worden doorbetaald.

Uitzendkrachten werven

KLM maakte eerder bekend dat er bijna 6000 banen worden geschrapt om de crisis te boven te komen. FNV Luchtvaart klaagt dat het bedrijf ondertussen uitzendkrachten werft voor sommige functies.

"KLM misbruikt de coronacrisis om het aantal vaste banen te verminderen en tegelijkertijd flexwerkers in te huren", zegt Joost van Doesburg namens de vakbond. "Dat is asociaal en in strijd met het sociaal plan dat we hebben afgesproken. "

Pieter Elbers zegt dat het personeel van zijn bedrijf daar anders over denkt. "U moet onderscheid makten tussen de woorden van Joost van Doesburg en het KLM-personeel", zegt de KLM-topman in het NOS Radio 1 Journaal. "Op een aantal plaatsen voor een aantal uren zoeken we af en toe naar uitzendkrachten. Ik herken volstrekt niet het beeld dat we asociaal bezig zijn, integendeel."

STER reclame