Marcus Emt

Door nieuwe coronamaatregelen is er weer chaos ontstaan op de wegen bij Europese grenzen. Tientallen vrachtwagenchauffeurs staan vast.

De bevoorrading van winkels, apotheken en ziekenhuizen kan in gevaar komen, zegt woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) Hans van den Berg. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen vrachtwagens met belangrijke of minder belangrijke ladingen.

Duitsland en Oostenrijk kondigden dit weekend extra coronamaatregelen aan. Chauffeurs die uit Tirol, Tsjechië of Slowakije de Duitse grens willen oversteken, moeten een negatieve coronatest kunnen laten zien.

Oostenrijk besloot daarna om chauffeurs al bij de Italiaanse grens te weren. Maar bij de grenzen zijn onvoldoende testlocaties om alle chauffeurs snel te testen. Volgens Van den Berg staan chauffeurs al vijf tot zes uur stil.

Het kan niet zo zijn dat landen plotseling grenzen sluiten en vrachtwagens massaal stil komen te staan.

TLN-voorzitter Elisabeth Post

Vorig jaar ontstond ook chaos op de snelwegen, toen landen vanwege de eerste lockdown hun grenzen sloten. De Europese Commissie stelde daarna zogenoemde 'Green Lanes' voor, die een goede doorgang van goederenvervoer moesten garanderen. Volgens Van den Berg werkten de Green Lanes goed. "Maar op de een of andere manier moeten we dat weer in herinnering brengen aan de lidstaten."

TLN-voorzitter Elisabeth Post wil dat de Europese Unie ingrijpt. "We hebben schijnbaar niets geleerd van de situatie van vorig jaar, toen in heel Europa duizenden vrachtwagens stilstonden. Het kan niet zo zijn dat landen plotseling hun grenzen sluiten of uiteenlopende coronamaatregelen nemen en vrachtwagens massaal stil komen te staan."

Niet eten of douchen

Chauffeurs van transportbedrijf Toon Janssen uit Boxmeer moeten volgende week weer naar Italië rijden, maar het is niet duidelijk of het dan al mogelijk is. Janssen is de vele regels die het vervoer in Europa hinderen inmiddels "zat". "Wij zitten vaak met kluitjes op elkaar als we de grens niet meer over komen."

Daarnaast hebben de chauffeurs nog steeds last van de andere coronamaatregelen, waardoor ze vaak niet mogen eten of douchen bij klanten. "We worden als beesten aan de kant gezet", zegt Janssen daarover.

STER reclame