Schaatsers konden in de Ryptsjerksterpolder dinsdag het ijs al op ANP

Ook in de ochtend is er vandaag weer kans op gladheid. Het KNMI heeft code geel afgegeven voor het hele land. Er is kans op gladheid door sneeuw(resten) en mogelijk ook door bevriezing van smeltwater en natte weggedeelten.

Schade door de vorst aan het wegdek veroorzaakt verschillende files. Zo staat er verkeer vast op de A1 van Apeldoorn naar Amsterdam, op de A27 van Breda naar Utrecht en op de A58 in beide richtingen tussen Breda en Tilburg. Op die weg zijn rijstroken dicht vanwege schade aan het asfalt.

Door het strenge winterweer verwacht ProRail de komende dagen nog overlast op het spoor. Op sommige plaatsen vriest het streng; reizigers moeten daarom rekening houden met langere reistijden, meldt ProRail. Vrieskou en vocht leiden tot ijsafzetting aan de bovenleidingen. Hierdoor kan de trein moeilijker contact maken met de bovenleiding en kan hij stilvallen.

Regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Keolis verwachten vandaag, net als gisteren, grotendeels hun normale treindiensten te kunnen rijden. De NS rijdt opnieuw voornamelijk met sprinters en op enkele trajecten ook met intercity's. Vannacht reden er 'schraaptreinen' over het spoor om de bovenleidingen zoveel mogelijk ijsvrij te houden.

'Niet te snel schaatsen'

Op verschillende plaatsen in Nederland ontstaat er al een laag(je) natuurijs, maar Reddingsbrigade Nederland tempert de verwachtingen. De organisatie raadt af om meteen te gaan schaatsen op grote bevroren wateroppervlakken. De organisatie stelt dat het beter is om eerst te schaatsen op een lokale natuurijsbaan, een ondergespoten stuk weiland of een ondiepe sloot.

Volgens de Reddingsbrigade vindt er op veel locaties geen deskundige controle plaats op de kwaliteit van het ijs en ontbreken waarschuwingen voor zwakke plekken en wakken, omdat toertochten vanwege het coronavirus niet mogen doorgaan. "Hierdoor neemt het risico toe om in het ijskoude water te belanden", zegt de Reddingsbrigade.

Uiterwaarden

De Unie van Waterschappen raadt schaatsen in de uiterwaarden van rivieren af. Doordat de waterstanden in het rivierengebied nog zullen dalen, is het ijs er niet betrouwbaar, want dat beweegt mee met het waterpeil in de rivier. Het ijs kan bij de kanten afbreken en dat leidt tot gevaarlijke situaties.

Waar het kan, proberen de waterschappen mee te werken bij het bevorderen van ijspret. Het verschilt per regio of het veilig genoeg is om het ijs te laten aangroeien. Zo hebben de noordelijke waterschappen hun ijsdraaiboek al in werking gesteld en staan de meeste gemalen uit en zijn sluizen gesloten, zodat er zo min mogelijk stroming is.

STER reclame