UCI komt met één standaard hek bij massasprints, maar wanneer? 'Ergens in 2022'
Precies een half jaar na de valpartij van Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen, maakt de internationale wielerunie UCI bekend dat er definitief veilige hekken komen bij de finish van wielerwedstrijden. Maar wanneer precies? Dat is nog de vraag.
Er gaat in eerste instantie beter gekeken worden naar bestaande hekken in WorldTour-wedstrijden, zo stelt de UCI. Met name "het gewicht van de hekken en ook de plaatsing ervan bij de finish" verdient de aandacht. "Vanaf welke koers we dat gaan doen? We kijken er nu naar. We maken de komende weken meer bekend."
De eerste WorldTour-wedstrijd is de UAE Tour vanaf 21 februari.
Playmobil-hekken in Polen
Hekken moeten vooral beter vastgezet worden. Dit was bij de massasprint in Polen over het hoofd gezien, waardoor de hekken bij de valpartij van Jakobsen "als Playmobil-hekken door de lucht vlogen", zoals Jumbo-Visma-manager Richard Plugge het later omschreef. "Dat kan gewoon echt niet waar zijn."
Het had ernstige gevolgen voor Jakobsen én voor de official die achter de hekken stond, die de val van Jakobsen op moest vangen.
Plugge pleitte, ook vóór de valpartij in Polen al, om veiligere situaties in wielerkoersen. Hij hield eind augustus, voor de start van de Tour, samen met Patrick Lefevere (Deceuninck-QuickStep) en Iwan Spekenbrink (Team Sunweb) een pleidooi bij de UCI. "We hebben in Nice een presentatie gehouden en daarbij zeiden we: er moet nu iets gebeuren, het kan niet niet zo zijn dat we begin 2021 op dezelfde manier doorgaan."
De UCI maakt in zijn persbericht gewag van de introductie van één standaard hek dat ingezet moet worden bij álle wielerwedstrijden, maar hoe dat er precies uit moet zien en wanneer dat wordt ingevoerd? Dat is nog niet bekend. "Experts moeten er in de loop van het jaar naar kijken, zeker bij massasprints. Vanaf het begin van 2022 moet dit standaard hek ingevoerd worden. Het precieze tijdpad hiervoor moet nog vastgesteld worden."
Waarom er nu nog geen veilige hekken zijn? Omdat het niemand interesseert.
De valpartij in Polen bracht afgelopen najaar alle partijen in de wielerwereld aan dezelfde tafel; van de UCI tot organisatoren tot wielerploegen én renners. Philippe Gilbert en Matteo Trentin zaten als rennersvertegenwoordigers bij de gesprekken.
"Wat er in Polen misging? Alles", reageerde Trentin onlangs tegen de NOS. "Die valpartij is de hoofdreden dat we om tafel zaten met de UCI. Om de veiligheid van de renners te bespreken. Ieder intelligent persoon kan zien dat we daar niet meer kunnen finishen."
'Kijk naar het schaatsen, daar gaat het goed'
Dat het misging, had alles te maken met de aflopende laatste honderden meters, waarop renners snelheden halen van wel tachtig kilometer per uur. "Trentin was ook niet te spreken over de hekken die in Katowice, waar de WorldTour-wedstrijd in Polen al jaren finisht, gebruikt worden. "Jij komt uit Nederland. Als je ziet hoe ze dat bij het schaatsen doen, daar gaat het goed. Daar zijn barrières aangebracht om de sporters te beschermen, om ze op te vangen. Dat is in het wielrennen niet het geval, bij ons zijn ze alleen bedoeld om het publiek op afstand te houden."
Hieronder de meest recente massasprint, in de Franse etappekoers Ster van Bessèges. De hekken voldoen niet aan de regels
Trentin beklaagde zich ook over de daadkracht van de internationale wielerbond en de organisatoren van wedstrijden. "Waarom het nu nog niet aangepast is? Omdat het niemand interesseert. We hopen dat er dit jaar nog nieuwe regels komen voor WorldTour-wedstrijden."
In de Ster van Bessèges, geen wedstrijd van het hoogste niveau, valt deze week op dat er van veilige hekken nog zeker geen sprake is. In de tweede etappe staat er publiek achter hekken met uitstekende pootjes. Bovendien houdt de organisatie zich niet aan een al bestaande UCI-regel, die voorschrijft dat er 300 meter vóór de finish en 100 meter ná de finish hekken langs de weg moeten staan.
Ook CPA kritisch
De internationale rennersvakbond CPA uitte onlangs nog kritiek op de organisatie van de Ronde van Polen. Dat deed het bij monde van zijn voorzitter Gianni Bugno. "Dylan Groenewegen maakte een fout en daar heeft hij een hoge prijs voor betaald", verwijst Bugno naar de schorsing van negen maanden voor de Nederlander, "maar hij is tot op de dag van vandaag de enige die ervoor opdraait. De CPA heeft de UCI al meerdere keren opgeroepen om ook de organisatie van de Ronde van Polen te straffen. Zij hebben duidelijk gefaald."
Spectaculair dalen verboden
Ondertussen is de UCI over een andere maatregel duidelijker: vanaf 1 april mag er niet langer hangende op de stang afgedaald worden.
De spectaculaire houding, waarmee Chris Froome belangrijke tijdwinst boekte in de Tour de France van 2016, wordt gezien als "gevaarlijk gedrag". Daaronder schaart de wielerunie ook het weggooien van bidons tijdens wedstrijden. Ook daarvoor komen scherpere regels, waarbij diskwalificatie één van de mogelijke gevolgen is.