NOS

Kleinere webwinkels worstelen met het papierwerk bij het versturen van pakketjes naar het Verenigd Koningrijk. Sinds 1 januari is het land geen onderdeel meer van de Europese Unie, en behalve douaneformaliteiten krijgen ondernemers ook te maken met nieuwe Britse btw-regels.

Voor sommige webwinkels is alle rompslomp en onduidelijkheid zelfs reden om in ieder geval voorlopig geen producten meer aan Britse klanten te leveren.

Nieuwe regels

"Het is makkelijker om een pakje naar China te versturen dan naar het Verenigd Koninkrijk", zegt Peter Jan Haas, van webwinkel Artitec. Hij is gespecialiseerd in realistische historische schaalmodellen. Britse klanten kunnen de komende tijd niet bij hem terecht.

Ze zijn niet de enige. Volgens brancheorganisatie van webwinkels, Thuiswinkel.org, zijn meer webwinkels tijdelijk gestopt met leveren aan Britse klanten vanwege de rompslomp. Massaal gebeurt het niet, zegt een woordvoerder.

Dit model van Artitec wordt de komende tijd niet verstuurd naar Britten. NOS

Vooral de regels op het gebied van btw zijn sinds 1 januari veranderd. Door de brexit worden EU-landen en het Verenigd Koninkrijk voor de btw niet meer als één land gezien, en mogen ondernemers tot een bepaald bedrag niet meer gewoon de Nederlandse btw in rekening brengen.

Voor leveringen onder de 135 pond moeten Europese webwinkels nu de btw innen voor de Britse belastingdienst. Daarvoor hebben ze een Brits btw-nummer nodig.

Haas heeft zo'n Brits btw-nummer aangevraagd, maar nog niet gekregen. Ze zijn niet de enige, zegt correspondent Tim de Wit in Londen: "De Britse belastingdienst loopt ontzettend achter bij het verstrekken van btw-gegevens."

En er zijn meer obstakels voor Haas. "Stel dat we wel een btw-nummer krijgen dan is het nog onduidelijk hoe moeilijk het is, want we hebben geen idee hoe het terugvragen van de belastingen gaat: wat voor systeem ze hebben, hoe ingewikkeld het is, of er kosten aan verbonden zijn." Ook de verzendkosten zijn hoger, en de levertijden zijn mogelijk langer.

Onhandig en niet klantvriendelijk

Willem Bontrup van webshop Visdeal heeft het btw-nummer wel gekregen. Hij verkoopt hengelsportspullen, en gaat ondanks het extra papierwerk door met leveren aan het Verenigd Koninkrijk. "Ongeveer één vierde van onze omzet halen wij in het Verenigd Koninkrijk, voor ons is het een belangrijk land."

De laatste weken van 2020 is het bedrijf er vol ingedoken. "We hebben bij 25.000 producten codes en het land van oorsprong moeten toevoegen. We zijn daar heel veel uur mee bezig geweest."

De eerste pakketten die onder de nieuwe regels werden verstuurd, volgde Bontrup op de voet. "Via de track en trace heb ik bijgehouden hoe de verzending liep. Om half vijf 's nachts werd ik wakker en heb ik weer even gekeken hoe het ervoor stond, maar het liep allemaal. Er waren weinig vertragingen."

De klant krijgt aan de deur een betaalverzoek om de btw te betalen. Gaan ze dat doen? Ik vind het onhandig en niet klantvriendelijk.

Willem Bontrup, Visdeal

Wat vooral spannend is voor Bontrup zijn de pakketten met een waarde van meer dan 135 pond. Dan moet de Britse klant sinds 1 januari zelf de belastingen betalen. Dat gaat onder meer om de btw, maar ook eventuele invoerrechten en de kosten voor de aangifte bij de douane. "De klant krijgt aan de deur een betaalverzoek om de btw te betalen. Gaan ze dat doen? Ik vind het onhandig en niet klantvriendelijk", zegt Bontrup.

Bontrup is ermee bezig om dit proces voor de klant te gaan regelen, maar dat kost tijd en vergt ook extra registraties en papierwerk in het Verenigd Koninkrijk. "Over een paar weken kunnen we dat hopelijk wel doen. Vervoerders gaan naar verwachting deze btw-afhandeling op zich nemen, zodat de klant er geen last van heeft."

Onduidelijk

Of webwinkels stoppen of doorgaan met het leveren aan het Verenigd Koninkrijk hangt volgens Martijn Hos van Thuiswinkel.org af van de omzet die ze daar hebben. "Webshops met kleinere omzet in het Verenigd Koninkrijk stoppen sneller", zegt Hos. "Voor hen is het het niet altijd waard."

Hadden ondernemers deze veranderingen niet kunnen zien aankomen? "De devil is altijd in de details", zegt Hos. "Er is zoveel veranderd, en deze veranderingen zijn op een heel specifiek niveau van de btw-administratie en de afhandeling daarvan. Ondernemers lopen daar nu tegenaan."

Voor ondernemers is een boel nog steeds onduidelijk, zegt Bontrup van Visdeal. "Niemand heeft ons nog precies kunnen uitleggen hoe het zit." Daarom verwacht hij ook niet dat er meteen al streng opgetreden wordt: "Het zou ook wel gek zijn als voor ons de deur hard wordt dichtgegooid als wij het dan niet precies doen zoals het moet."

STER reclame