HEMA blaast alle bestellingen bij leveranciers af vanwege verlies van miljoenen
HEMA schrapt met onmiddellijke ingang alle bestellingen die het tot half april had gedaan bij zijn leveranciers en bestelt voorlopig geen nieuwe producten. Dat meldt Trouw op basis van een brief van de directie. Het bedrijf bevestigt de stap.
Er is geen ruimte om nieuwe voorraden op te slaan en de capaciteit om facturen te verwerken is door het thuiswerken drastisch afgenomen, staat in de brief.
De betalingstermijn voor alles wat al geleverd is, wordt met dertig dagen verlengd. Het gaat om een "eenzijdige aanpassing" van de afspraken. Die is volgens het bedrijf nodig om na de coronacrisis een "stabiele en solide relatie" met de leveranciers te waarborgen.
Goed ondernemerschap
HEMA lijdt door de lockdown naar eigen zeggen tien miljoen euro per week verlies. De winkelketen zal niet snel omvallen, zegt een woordvoerder. "Dit hoort bij goed ondernemerschap. We hebben geen plek om de spullen die in containers hiernaartoe komen op te slaan."
Bij de vorige lockdown maakte het warenhuis afspraken om minder huur te betalen. Dat soort afspraken zijn er nu niet gemaakt.
De keten zit al jaren in zwaar weer. De kans dat het bedrijf het op korte termijn niet gaat redden, lijkt klein. Vorige maand werd bekend dat ABN Amro, ING en Rabobank gezamenlijk de schulden van de huidige schuldeisers overnemen en dat HEMA wordt overgenomen door de eigenaren van Jumbo en door het Nederlandse investeringsfonds Parcom. Die overeenkomst werd in de eerste week van de lockdown ondertekend.