Bezorgers aan het werk in Utrecht ANP

Van Groot-Brittannië tot Canada en van Australië tot Duitsland. Overal ter wereld bestellen mensen meer eten vanuit huis en dat zorgt voor enorme groeicijfers bij Just Eat Takeaway, het Nederlands-Britse moederbedrijf van Thuisbezorgd.

In het vierde kwartaal steeg het aantal bestellingen wereldwijd met 57 procent. Het bedrijf is in 23 landen actief. In Groot-Brittannië, de belangrijkste markt van het bedrijf, was de groei 58 procent. In Canada groeide het aantal bestellingen met 94 procent, in Australië met 166 procent. In Nederland, de markt waar het voor het bedrijf allemaal begon, kwam de groei uit op 39 procent.

Just Eat Takeaway is de afgelopen jaren gewend om hard te groeien, maar dit jaar versnelde de groei. Door lockdowns en andere coronamaatregelen kiezen mensen er vaker voor om eten van restaurants te laten bezorgen. Al drie kwartalen op rij neemt de groei van het aantal bestellingen toe.

"Het is een soort perfecte storm", zegt de hoogste baas en oprichter Jitse Groen. "We hebben meewind uit de pandemie en we zijn gefuseerd met Just Eat waardoor we groter zijn geworden. En we investeren veel. Dat samengevat levert een enorme groei op."

Onderaan de streep

Over het hele jaar werden er 588 miljoen maaltijdbestellingen via het bedrijf gedaan, een stijging van 39 procent ten opzichte van 2019.

Toch staat Groen niet te juichen om de verlengde lockdown in Nederland. "Zeker niet. Wat mij betreft mag de pandemie morgen ophouden. Het is prettig voor het bedrijf dat we wat groter zijn, maar het zijn geen eenvoudige omstandigheden om in te groeien. We zitten ook met lege kantoren, slechte efficiëntie en mensen die elkaar nog nooit ontmoet hebben en toch samen moeten werken."

Hoeveel geld er afgelopen jaar onderaan de streep is overgebleven wordt later bekendgemaakt. Over het eerste half jaar werd er 57 miljoen euro verlies geleden. Het bedrijf wil vooral investeren om z'n marktpositie te versterken en richt zich nu minder op het verbeteren van de financiële resultaten.

Just Eat Takeaway kondigde vorig jaar aan voor 7,3 miljard dollar het Amerikaanse Grubhub te kopen. Daarmee wordt het bedrijf een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld. Het afgelopen jaar steeg de beurswaarde met 18 procent. Het concern is nu 15 miljard waard.

300 miljoen rijker

Jitse Groen heeft als oprichter 10 procent van de aandelen. Zijn belang is in een jaar tijd 300 miljoen euro meer waard geworden. "Dat heeft geen gevoel. Mensen denken dat altijd wel. Het gaat uiteindelijk om het eigendom van een bedrijf. In het geval dat je het zelf opricht, heb je daar een bepaald eigendom in. Anders zouden die aandelen bij Amerikaanse beleggers zitten."

Het heeft niet z'n manier van leven veranderd. "Mijn manier van leven wordt vooral bepaald door hoe hard je moet werken om de groei bij te benen. In 2020 hebben we met z'n allen heel hard moeten werken. En ik ben niet van plan te stoppen."

Op de vraag of er weer een grote overname wordt aangekondigd, zegt hij: "Ik vind het altijd moeilijk om te zeggen van niet, maar op dit moment hebben we niks gepland."

STER reclame