NOS NieuwsAangepast

'Antonov mag investeren in Saab'

Autofabrikant Spyker is een stap dichter bij het oplossen van de crisis bij het Zweedse Saab. Zweden heeft groen licht gegeven voor een rol van de Russische investeerder Vladimir Antonov bij Spyker.

Van de rijksdienst Riksgälden mag Antonov nu mede-eigenaar worden. De omstreden Russische zakenman was al aandeelhouder van Spyker voordat het Nederlandse sportwagenmerk Saab overnam. Omdat de oorsprong van zijn kapitaal onduidelijk was, moest hij bij de overname zijn belangen verkopen.

De 35-jarige Rus zou bereid zijn om op korte termijn zeker 50 miljoen euro te investeren in Saab. Dat zou hij in eerste instantie doen door de bedrijfsgebouwen van Saab te kopen en die weer te verhuren aan het bedrijf. Daardoor zou Saab snel geld in kas krijgen.

Chinees geld

Saab probeert met man en macht geld te vinden om te overleven. Topman Victor Muller en uittredend CEO Jan Åke Jonsson zouden momenteel in China zijn om nieuwe investeerders te vinden.

Bij gebrek aan geld om toeleveranciers te betalen, ligt de productie in de Zweedse Saab-fabriek al drie weken stil. Volgens de vakbonden verwachten de toeleverende bedrijven ontslagen.

Gisteren werd het personeel in Trolhättan nog bijgepraat over de situatie van hun werkgever.

Kwartaalcijfers

Vrijdag presenteert eigenaar Spyker de cijfers over het eerste kwartaal van 2011, maar over hoe en hoe laat dat gebeurt, bestaat nog veel onduidelijkheid. "Het moet in ieder geval voor 1 mei", zegt een woordvoerder van Saab in Zweden. Het kan dus ook vrijdagmiddag, nadat de beurs is gesloten.

"Het is goed mogelijk," voegt de woordvoerder toe, "dat de kwartaalcijfers samenvallen met een andere aankondiging." Daarmee doelt hij waarschijnlijk op de mogelijkheid dat er interesse zou zijn voor Saab uit China.

Veel zorgwekkender is dat de verkoop van Saabs sterk terugloopt. In 2010 verkocht Saab maar 32.000 auto's, terwijl op het dubbele werd gerekend. Hoe laat de kwartaalcijfers uiteindelijk ook worden gepresenteerd aan de wereld, erg positief zullen ze niet zijn.

Plan B

Volgens autojournalist Wim Oude Weernink heeft Saab veel geld nodig. "De productie ligt nog steeds stil en elke dag verdampt er meer geld. Zelfs Rover, dat uiteindelijk failliet ging, heeft niet zo lang stil gelegen."

Over de mogelijke reddingsboei uit China is hij niet optimistisch. "Beijing Automotive heeft de oude technologie van Saab gekocht, de 9-3 en 9-5." Dat geld kon Saab handig gebruiken om de doorstart te maken.

"Het is de vraag of ze nu ook de hele fabriek willen overnemen," zegt Oude Weernink sceptisch, "maar Victor Muller heeft wel meer creatieve oplossingen laten zien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl