Handjevol vrachtwagens op eerste 'brexit-ferry' van 2021 van Calais naar Dover
Omdat vandaag de brexit-afspraken tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk ingaan, is er voor chauffeurs en transportbedrijven een nieuwe werkelijkheid aangebroken. Bij de haven van Calais is het nog rustig, ziet correspondent Frank Renout.
Iets voor 06.30 uur vertrok vanaf daar de eerste veerboot naar Dover. "Met een handjevol vrachtwagens aan boord. Ook op de weg naar de haven is het ontzettend stil", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Maar problemen zouden nog kunnen komen. "Dit is nu de buitengrens van de Europese Unie en daar horen allerlei controles bij. Er zijn formaliteiten bij gekomen en veranderd."
Bij de ingang van de Eurotunnel is het uitgestorven. "Ik sta bij de A16, hier rijdt helemaal niets. Ook het parkeerterrein is helemaal leeg", zegt Renout. Dat kan doordat het vandaag een vrije dag is. "De voorspelling is dat de drukte vanaf maandag, de eerste werkdag, langzaam zal toenemen."
Deze chauffeur kwam bij de Eurotunnel als eerste de grens over:
Peter Vinke van Neele Vat Logistics, dat bouwmaterialen en geur- en smaakstoffen voor vooral bier en wijn naar het Verenigd Koninkrijk vervoert, is opgelucht. "Eigenlijk zijn wij blij dat het zo ver is. Het is natuurlijk echt een aanloop geweest om hieraan te beginnen."
Het bedrijf heeft extra personeel aangenomen, processen aangepast en geïnvesteerd om allerlei zaken digitaal te kunnen verwerken. "We denken dat we er klaar voor zijn, maar het is spannend. Maandag gaan we echt live." Omdat de transporteur voor elke scheepslading documenten moet regelen en extra transacties moet uitvoeren, worden de transporten duurder, wat wordt doorberekend aan de klant. "Dat kan niet anders."
Obstakel
In de stad Calais, waar geld wordt verdiend aan reizigers van en naar het Verenigd Koninkrijk, vragen ondernemers en inwoners zich af wat de brexit voor hen gaat betekenen. "Het kan zijn dat klanten minder gaan komen omdat ze de douane en grens een obstakel vinden", zegt hoteluitbaatster Rachel Lannoy. "Of ze komen juist vaker om van de lagere tarieven te profiteren." Ze hoopt dat Calais een duty free-zone zal worden. De burgemeester heeft daar een verzoek voor gedaan.