ANP

De supermarkten hebben vorige week een recordomzet van 1,02 miljard euro gedraaid. Het oude record dat stond op dezelfde week in 2017 is daarmee gebroken, meldt onderzoeksbureau Nielsen. Niet alleen de verkoop van levensmiddelen steeg, maar ook die van tabak, cadeaukaarten en (kras)loten.

De kerstweek is altijd een ongekend drukke periode voor supermarkten, maar de lockdown en de sluiting van niet-essentiële winkels doen daar nu nog een schepje bovenop. Om de drukte te spreiden, zijn relatief veel winkels in de aanloop naar Kerst langer open: sommige tot middernacht en een Jumbo-supermarkt in Breda is zelfs tijdelijk 24 uur open.

Op Kerstavond blijven volgens Openingstijden.nl dit jaar 1400 supermarkten 's avonds open, dat zijn er honderden meer dan andere jaren. Ook op Eerste Kerstdag blijven veel meer winkels open, vooral in Amsterdam, Den Haag en Almere:

NOS

Vakbond FNV wilde juist dat supermarkten met Kerst de deuren zouden sluiten, zodat medewerkers ook van het diner konden genieten in plaats van in een drukke winkel te staan. Aan deze oproep hebben de meeste supermarkten dus geen gehoor gegeven.

Geen boodschappen bestellen

Ook online hebben supermarkten met grote drukte te maken, hoewel ze de capaciteit en de leverdagen in veel gevallen hebben uitgebreid. Bij onder meer Albert Heijn kun je tot Kerst geen boodschappen meer bestellen, bij Jumbo en Vomar op sommige plekken pas weer in 2021.

"De online supermarkten hebben het enorm druk, die groeien met minstens 35 procent dit jaar door de coronacrisis", zegt retail-deskundige Kitty Koelemeijer. "Wat de groei nu tegenhoudt, is de capaciteit. Het gaat door coronacrisis veel sneller dan supermarkten verwacht hadden. We lopen jaren voor op de voorspellingen."

Ook bezorger Anouck merkt dat mensen meer bestellen:

Door kerst en corona hebben boodschappenbezorgers het extra druk

Dat merkt ook online supermarkt Picnic. "Na elke persconferentie zagen wij meteen de aanmeldingen binnenkomen", zegt directeur Michiel Muller. "We hebben deze zomer vanwege corona een nieuw distributiecentrum geopend en elke week komen er bezorgauto's bij. Toch staan er op dit moment nog zo'n 200.000 mensen op onze wachtlijst."

De verwachting is dat ook na de coronacrisis de online supermarkten van de groei zullen profiteren. "Steeds meer mensen ontdekken nu hoe makkelijk het is om online boodschappen te bestellen", zegt Koelemeijer. "Toch is er ook een belangrijke hobbel: de bezorgkosten die flink kunnen oplopen. Daarnaast is een probleem dus ook de capaciteit: kunnen de distributiecentra en het vervoer het nog wel aan?"

STER reclame