De Jeugd van Tegenwoordig ANP

Tijdens de jaarwisseling komt er een online festival waar ruim 250 artiesten aan meewerken.

Het festival is voornamelijk gericht op jongeren en jongvolwassenen, zodat die tijdens de jaarwisseling in huis blijven om de optredens te volgen. Via zo'n veertig verschillende streams kunnen mensen kiezen welke optredens ze willen zien. De overheid draagt via de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) een miljoen euro bij aan het online festival.

Goodbye 2020 begint op Oudejaarsdag om 16.00 uur en eindigt op nieuwjaarsdag tegen 05.00 uur. Onder anderen artiesten als Douwe Bob, Jeangu Macrooy, Sunnery James & Ryan Marciano, Suzan & Freek en De Jeugd van Tegenwoordig doen mee.

Maarten Schulz van festivalplatform Follow the Beat kwam met het idee voor het streamfeest. Hij vindt het lastig te voorspellen hoeveel kijkers het evenement zal trekken, maar zegt te hopen op minimaal 500.000 mensen.

200 uur aan optredens

"Normaal gesproken ben ik niet de grootste fan van streams, want live is altijd beter. Maar dit jaar is alles anders", zegt Schulz. "Alles is dicht. Je kunt niet afspreken. We hopen daarom met de artiesten een mooie bijdrage te leveren. In totaal hebben we zo'n 200 uur aan verschillende optredens" zegt Schulz.

Schulz hoopt Nederland een 'fantastisch' Oud en Nieuw te bezorgen:

Toch een knallend Oud en Nieuw met gestreamde concerten - helemaal gratis

De optredens zijn vooraf opgenomen op allerlei locaties, zoals de Amsterdamse Koepelkerk. Via goodbye2020.nl kunnen kijkers kiezen uit verschillende streams.

Het festival wordt gepresenteerd door onder anderen Snelle, de Lieve Jongens Band en Fedde Le Grand. Bezoekers kunnen via videoconferentie-app Zoom met anderen in contact komen. Volgende week maandag maakt de organisatie het gehele programma bekend.

Noodlijdende sector

Het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie van de NCTV is verheugd met het initiatief. Een woordvoerder zegt dat het goed past in het voornemen om alternatieve activiteiten voor jongeren en jongvolwassenen te stimuleren. Ook gedurende de feestdagen.

"Dit idee komt vanuit de branche", zegt de woordvoerder. "Hiermee geven wij dus een noodlijdende sector een steun in de rug. Het richt zich op jongeren en het is bovendien online, dus het draagt bij aan het thuisblijven binnen de maatregelen."

STER reclame