Digitale kerstborrel Robin Utrecht

Lockdown of niet, ruim de helft van de bedrijven organiseert toch een kerstborrel. Want ook digitaal is er nog best wat mogelijk. Pubquizen en bingo's zijn populair. Maar sommigen pakken het ook grootser aan. "We kunnen blijven mekkeren dat alles minder leuk is digitaal, maar we hebben gewoon gekeken hoe we het toch zo leuk mogelijk konden maken."

Dat zegt Anita Van Dekken, directeur bij ICT-bedrijf Winvision uit Vianen. Normaal wordt er met de kerstborrel flink uitgepakt door haar collega's op het hoofdkantoor. Maar dat kon door de omstandigheden nu niet. Dus deed ze het zelf: "We hebben een illusionist ingehuurd die vanuit de kantine een interactieve show opvoert."

Hoe zo'n interactieve illusie-show eruit ziet? We namen een kijkje achter de schermen:

Digitale illusieshow 'om toch samen het jaar af te sluiten'

Bij kinderdagverblijf SamSam in Amsterdam werd ook uitgepakt. Daar had eigenaar Sanne de Bruijn een verrassingspakket gekocht met een live optreden van een singer-songwriter en een complimentenworkshop: "We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt. Ik wil graag mijn waardering uitspreken richting het personeel."

56 procent van bedrijven organiseert kerstactiviteit

Dat geldt voor meer bedrijven. "Zo'n borrel is bij veel werkgevers een ankerpunt in het jaar', zegt woordvoerder Jannes van der Velde van werkgeversorganisatie AWVN. "Ze vinden het belangrijk om zo collega's met elkaar in contact te brengen. Helemaal nu."

Volgens Netwerksite LinkedIn, dat 1000 mensen vroeg naar hun kerstplannen met collega's, organiseert 56 procent van de bedrijven een digitale kerstactiviteit. Het enthousiasme voor die borrels bij werknemers ligt dan weer een stuk lager. Van twee derde hoeft het niet. Er is Zoom-moeheid.

Dat is ook iets wat illusionist Jochem Nooyen merkt. De periode rond kerst is normaal een toptijd voor de zelfstandig ondernemer. "In voorgaande jaren deed ik rond deze tijd drie shows per dag bij bedrijven. Nu heb ik deze hele kerstperiode vier digitale shows in totaal staan."

Illusionist Jochem Nooyen doet ook digitale kerstborrels Jochem Nooyen

Ook bij de Meisjes van het Compliment, die complimentenworkshops organiseren voor bedrijfsborrels, merken ze dat opdrachtgevers zijn afgehaakt. "Ze zijn zoekende. We horen ook wel dat er Zoom-moeheid is. Maar ze vinden het vaak wel belangrijk om hun waardering uit te spreken richting hun werknemers", zegt eigenaar Suzanne Penning.

Om te voorkomen dat zijn publiek voortijdig afhaakt, heeft illusionist Nooyen zijn show volledig aangepast. "Ik heb vier experimentele trucs die mensen thuis kunnen uitvoeren. Dat wissel ik af met visuele illusies. Dat werkt heel aardig." Ook Penning heeft haar repertoire gewijzigd. "We doen veel meer interactieve dingen. Zo begonnen we vorige week met een dansje als hoofd, schouders, knie en teen."

En al dat beeldbellen mag dan vermoeiend zijn, er zit ook één heel belangrijk voordeel aan een digitale borrel. "Normaal moeten we vanuit Vianen anderhalf uur rijden naar het hoofdkantoor in Hengelo. Nu kunnen we het vanuit huis doen", aldus Anita Van Dekken.

STER reclame