Facebook ruziet met Apple over maatregel die dataverzamelen kan beperken
Twee van de machtigste techbedrijven vliegen elkaar momenteel in de haren. Facebook heeft gisteren en vandaag paginagrote advertenties geplaatst in belangrijke internationale kranten waarin het Apple aanvalt op een nieuwe privacymaatregel.
Volgens het sociale netwerk maakt deze maatregel het voor kleine ondernemers veel lastiger om de juiste klanten te bereiken. De telefoonmaker zegt de privacy van zijn gebruikers te beschermen.
Het draait allemaal om een functie die normaal gesproken niet zoveel aandacht krijgt. Elk iOS-apparaat (een iPhone of iPad) heeft een unieke code, de zogeheten Identifier for Advertisers. Dit maakt het voor apps mogelijk om gebruikers buiten hun eigen app of site om te volgen. Zodat ze een beter profiel van iemand kunnen opbouwen en nog gerichtere advertenties kunnen tonen.
Toestemming vragen voor volgen
Vanaf begin volgend jaar moet elke app die draait op iOS 14 aan een gebruiker toestemming vragen om dit te mogen doen (op dit moment moet een gebruiker dit zelf actief doen). Dat is tegen het zere been van Facebook.
Zo ziet de melding eruit die gebruikers straks gaan krijgen:
Het bedrijf stelt in de advertentie van gisteren dat mkb-ondernemingen last kunnen krijgen van deze aanpassing. "Daar kan een kern van waarheid in zitten", zegt Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT en privacyrecht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
"Stel dat mensen straks er massaal voor kiezen om zich niet meer te laten volgen, dan worden Facebooks profielen minder gedetailleerd. Als je als gebruiker bijvoorbeeld heel veel sites van vegan restaurants bezoekt, maar verder niet binnen Facebook hierop zoekt, dan weet het bedrijf dat straks niet meer", zegt Zuiderveen Borgesius. Volgens één onderzoek onder marketeers wordt er rekening mee gehouden dat de helft van de gebruikers geen toestemming geeft.
'Redelijk schaamteloos'
Maar, tekent de hoogleraar hierbij aan, Facebook neemt het weliswaar op voor het mkb, maar is misschien nog wel banger voor zijn eigen omzet. "Samen met Google pakt het bedrijf een meerderheid van alle online advertentie-inkomsten, mede doordat zij zulke gedetailleerdere profielen hebben. En die worden hierdoor minder gedetailleerd." Hij noemt het "redelijk schaamteloos" van Facebook dat het mkb'ers zo voor zijn karretje spant.
Dit is de advertentie die gisteren onder meer in The New York Times en in de Europese editie van de Financial Times stond:
In de advertentie van vandaag doet Facebook er nog een schepje bovenop met de kop "Apple versus het vrije internet". Waarmee het bedrijf volgens Zuiderveen Borgesius in feite zegt dat een vrij internet gelijkstaat aan een internet waar je zonder expliciete toestemming gevolgd kunt worden.
"Ik zou juist zeggen dat een internet waar je de keuze hebt om wel of niet gevolgd te worden, vrijer is."
Ook de manager van de Amerikaanse nieuwssites Boston.com en Boston Globe, die volgens hem volledig afhankelijk zijn van advertenties, is kritisch op Facebooks beweegredenen.
De campagne van Facebook is breder dan alleen de twee advertenties. Het hield gisteren ook een telefonisch briefing voor journalisten, waar de NOS ook bij aanwezig was.
"Wijzelf kunnen hier goed mee omgaan en hebben onze omzetverwachting hierop aangepast", zei Dan Levy, bij Facebook verantwoordelijk voor advertenties in dat gesprek. "Voor makers en ondernemers geldt dit niet en zij hebben nu, in de pandemie, alle hulp nodig die ze kunnen krijgen."
'Staan simpelweg op voor gebruikers'
Apple heeft op de campagne van Facebook gereageerd en zegt dat het "simpelweg opstaat voor onze gebruikers". Het bedrijf betoogt dat gebruikers zouden moeten weten wanneer hun data worden verzameld en gedeeld tussen bedrijven. "De wijziging vereist niet van Facebook dat het de techniek aanpast, maar dat het simpelweg gebruikers een keuze geeft." Het bedrijf zegt daarnaast niet tegen het volgen van gebruikers te zijn, maar vindt dat die expliciet toestemming moeten geven.
Zij zullen hier schade van ondervinden en dan begrijp ik best dat men de timing niet fijn vindt.
Voor met name kleine adverteerders is deze wijziging vervelend, zegt Henriette van Swinderen, directeur van de Bond van Adverteerders. "Zij zullen hier schade van ondervinden en dan begrijp ik best dat men de timing, midden in een crisis, niet fijn vindt."
Volgens Van Swinderen heeft de aanpassing twee kanten: consumenten zullen reclames te zien krijgen die irrelevanter zijn. "Dat helpt niet het vertrouwen in het internet te vergroten", aldus de directeur. Tegelijkertijd ziet ze het ook als een positieve ontwikkeling omdat Apple consumenten meer grip geeft over waar ze worden gevolgd.