Met Cyberpunk 2077 is vandaag een van de grootste en duurste games van de afgelopen jaren uitgekomen. Veel gamers keken reikhalzend uit naar het spel, waar de Poolse gamestudio CD Projekt Red liefst acht jaar aan werkte.

Met ongeveer 8 miljoen verkochte exemplaren nog voor het spel in de winkel lag, is het de meest gereserveerde game ooit. Met een prijs van 60 euro zou de omzet voor de studio daarmee al uitkomen op 480 miljoen. De game, die op meerdere platformen uitkomt, speelt zich af in een dystopische stad. Daar moet je als huurling je hoofd boven water houden door niet al te frisse klusjes uit te voeren.

Volgens gamejournalist Jurian Ubachs van Tweakers waren de verwachtingen voor een game zelden zo hoog. "De studio heeft een grote reputatie en deelde al jaren prachtige beelden." Ook hebben de makers "heel slim" acteur Keanu Reeves een rol gegeven. "Die heeft een speciaal plekje in de harten van gamers, door de vele memes waar hij in voorkomt en zijn rol in The Matrix natuurlijk. Dat maakte ook dat dit spel enorm leeft onder gamers."

CD Projekt Red

Dat de lancering de afgelopen maanden een paar keer werd uitgesteld, maakte de hype misschien nog wel groter. Door het thuiszitten in coronatijd wordt er meer gegamed en groeit de honger naar nieuwe titels. "Mensen omcirkelen een releasedatum echt, dus uitstel maakt het wachten vervelend. Maar het zorgt er ook voor dat je verwachtingen groeien."

Het was dus een race tegen de klok voor de gamestudio, die meermaals in opspraak kwam. De wereld waarin gespeeld wordt kent veel flikkerende neonlichten, wat een epileptische aanval bij een gamejournalist veroorzaakte.

De beelden hieronder geven een indruk van de soms flitsende en flikkerende speelwereld:

Ook verplichtte de studio werknemers in de laatste maanden tot zesdaagse werkweken. Een medewerker vertelde aan Bloomberg dat een deel van de staf voor die tijd ook al nachten en weekenden doorwerkte.

Structureel overwerken komt vaker voor bij grote gamestudio's. Eerder kwam ontwikkelaar Rockstar al in opspraak door deze zogenaamde 'crunch-cultuur'. "Maar het wordt vaak pas gelekt als het studiobreed zo is", zegt Ubachs. "Dus dat geeft wel aan dat het hier serieus speelde."

Het leidde vooral tot controverse omdat de ontwikkelaar eerder bezwoer het niet zo ver te laten komen. Maar volgens Ubachs zijn de financiële belangen om zo'n game voor Kerst in de winkel te hebben uiteindelijk groot. "Dat praat het natuurlijk niet goed, maar je snapt waarom het zo oploopt."

Die druk op de ketel heeft ook een andere kant. Er wordt breed geschreven over allerlei foutjes die door het haastwerk in de game geslopen zijn. Ubachs mocht het spel al voor de release spelen en ervoer dat ook. "Het is eigenlijk nog te buggy om uit te brengen. Op een bepaald moment wilde ik in een tank stappen, maar die lag ineens op zijn kop. Ik kon er met geen mogelijkheid meer inkomen."

De ontwikkelaar heeft al aangekondigd de komende tijd met updates te komen om dit soort schoonheidsfoutjes te verhelpen. Maar eigenlijk mag dit niet gebeuren bij zo'n grote game, zegt Ubachs. "Als gamer wil je opgaan in die mooie wereld en zulke foutjes trekken je uit die illusie."

Toch is de kans klein dat het goede verkoopcijfers voor Cyberpunk in de weg zal staan. Het commerciële succes is in de voorverkoop al groot en de beelden en het verhaal zullen het winnen van de bugs, denkt Ubachs. "De futuristische sfeer is prachtig. Je krijgt echt een donker scenario te zien van wat de mensheid te wachten kan staan als we de techniek ons laten overnemen. Het zet je aan het denken."

STER reclame