Nederlands chemiebedrijf DSM nieuwe hoofdsponsor wielerploeg Sunweb

Team Sunweb gaat in 2021 door het leven als Team DSM. De sinds 2015 onder Duitse licentie koersende wielerploeg van onder anderen Lorena Wiebes en Cees Bol blijft daarmee qua hoofdsponsor in Nederlandse handen.

Sunweb was sinds 2017 hoofdsponsor van de ploeg en maakte in die periode grote successen mee; Tom Dumoulin won de Giro d'Italia in een Sunweb-shirt.

In 2018 verlengde de reisorganisatie het contract nog tot 'onbepaalde tijd'. Maar door de onzekere tijden in de reisbranche dit jaar, als gevolg van het coronavirus, is de ploeg gaan uitkijken naar een andere hoofdsponsor.

Vier jaar

Manager Iwan Spekenbrink kwam in zijn zoektocht al snel terecht bij het Nederlandse chemiebedrijf DSM (Dutch State Mines), dat al een samenwerking had met het wielerteam. Het concern heeft een omzet van circa tien miljard euro en committeert zich voor vier jaar aan de ploeg.

De nieuwe kleuren van Team DSM Team DSM

De nieuwe Nederlandse hoofdsponsor biedt niet direct een garantie voor meer Nederlanders bij de ploeg. Door het vertrek van Wilco Kelderman en Sam Oomen gaat het aantal landgenoten bij de mannenploeg achteruit van zeven naar vijf (Thymen Arensman, Cees Bol, Nils Eekhoff, Joris Nieuwenhuis en Martijn Tusveld). Bij de vrouwen hebben Lorena Wiebes, Floortje Mackaij en Julia Soek doorlopende contracten.

Het is ook geen primair doel van DSM om direct meer Nederlanders aan te trekken. Het bedrijf wil vooral internationaal aan de weg timmeren.

Misschien weer Nederlands

Spekenbrink zei na de bekendmaking van de nieuwe sponsor wel na te denken over de nationaliteit van het team. "We gaan overwegen om het vlaggetje van de licentie misschien in de toekomst weer rood-wit-blauw te maken, maar komend jaar rijden we nog onder de Duitse vlag."

Bekijk in de carrousel de reactie van Spekenbrink op het mogelijk weer gaan rijden op een Nederlandse licentie en renner Thymen Arensman over wat het bedrijf DSM doet:

STER reclame