ANP

Onder het motto 'Yes We Can' gaat vandaag een campagne van start voor een snelle invoering van statiegeld op blikjes. Het is een initiatief van de Statiegeldalliantie, waaraan 68 Nederlandse en Belgische gemeenten, en tientallen organisaties (waaronder LTO en de Consumentenbond) en bedrijven als ASN en de Triodos Bank meedoen.

Volgens de alliantie moet er snel een politiek besluit vallen over een statiegeldregeling. De oorspronkelijke afspraak die het kabinet met het bedrijfsleven maakte is dat in het najaar van 2021 het aandeel blikjes in het zwerfafval is teruggebracht met ten minste 70 procent. "We zien inmiddels dat er steeds meer blikjes in de natuur worden achtergelaten, daarom zeggen we: het besluit kan nu al genomen worden", zegt Suze Govers van de Statiegeldalliantie in het NOS Radio 1 Journaal.

Staatssecretaris Van Veldhoven heeft met de plastic flesjes hetzelfde gedaan, zegt Govers. "Ze zag dat er meer plastic flesjes in de natuur kwamen in plaats van minder. Dat heeft haar gemotiveerd om het besluit over plastic flesjes eerder te nemen." In april is besloten om per 1 juli 2021 statiegeld op kleine plastic flesjes te heffen. De verwachting is dat daarna 70 tot 90 procent minder plastic flesjes op straat of in de natuur belandt.

De statiegeldcampagne wordt online gevoerd met de afbeelding van een groen blikje en een opgestoken duim, aangepast aan elke deelnemende gemeente en organisatie. Ook wordt er aandacht voor hergebruik van blikjes gevraagd met posters, advertenties en in nieuwsbrieven. Volgens de Statiegeldalliantie heeft onderzoek uitgewezen dat een hoog percentage van de klanten bereid is om blikjes terug te brengen als er statiegeld op zit.

STER reclame