Vooral in het buitenland zijn ze er verbaasd over: campagnespotjes van de Duitse overheid die corona met humor (en ook een serieuze boodschap) te lijf gaan. De spotjes worden veel gedeeld; alleen al op het Twitteraccount van de woordvoerder van bondskanselier Merkel is het eerste filmpje 1,1 miljoen keer bekeken. De reacties zijn veelal positief, maar er is ook kritiek.

Vooral het eerste campagnefilmpje is veel gedeeld, dit is hem - met ondertiteling:

Duitse overheidsspotje over corona gaat viral

Het eerste campagnefilmpje begint met een oude man in een leunstoel die met sonore stem herinneringen ophaalt uit een ver verleden. Met aanzwellende dramatische muziek heeft het alles van een zwaarmoedige oorlogsdocumentaire, maar er volgt geen oorlogsverhaal. De man vertelt over de zware strijd tegen corona in 2020. Toen er offers werden gevraagd van zijn generatie. "Een onzichtbaar gevaar bedreigde alles waar we in geloofden", zegt de bejaarde man. "Het lot van dit land lag plotseling in onze handen."

Dus, vervolgt hij, hadden ze gedaan wat van hen verwacht werd: "Absoluut helemaal niets. We waren zo lui als varkens. Dag en nacht zaten we op onze reet en streden we tegen de verspreiding van het coronavirus. Onze bank was het front, ons geduld het wapen."

Het spotje kreeg een vervolg in een tweede video:

Beide spotjes worden gedeeld met de hashtag #BijzondereHelden en eindigen met de oproep: "Word ook een held en blijf thuis".

Het beperken van contacten is volgens de Duitse Rijksvoorlichtingsdienst het belangrijkste middel om de pandemie in te dammen. Die boodschap moet zo veel mogelijk jongeren bereiken, zegt een woordvoerder.

De spotjes kunnen rekenen op veel lof. Zo spreekt komiek Jan Böhmermann op Twitter van een communicatierevolutie. Een verslaggever van de omroep ZDF twitterde dit:

Maar er klinkt ook kritiek. Zo schrijft de krant Die Welt op basis van reacties op sociale media dat thema's als eenzaamheid, huiselijk geweld en existentiële angst, waar sommigen door langdurige isolatie mee kampen, geen rol spelen in de spotjes.

Ook zijn er mensen die benadrukken dat de werkelijke helden niet de jongeren, maar de zorgmedewerkers zijn. "Een beetje onverschillig naar al die mensen die geen keus hebben en zich voor ons op scholen, in ziekenhuizen, verpleeghuizen in de weer zijn", reageert iemand op Twitter. De bekende Duitse schrijver en blogger Sascha Lobo werpt tegen dat veel mensen alleen maar op deze manier te bereiken zijn.

'I dare say'

Intussen kan de humoristische campagne in het buitenland vooral op verraste reacties rekenen. Henry Mance, journalist bij de Financial Times, merkt zuur op dat hij het wel kan hebben dat het Duitse antwoord op het coronavirus beter werkt dan het Britse, "maar ik denk niet dat ik kan verdragen dat het grappiger is." Richard Chambers van de Ierse radiozender Virgin noemt de campagne slim en "I dare say", grappig.

Een woordvoerder van de regering zegt dat men blij is met de positieve reacties en vooral met alle aandacht, "die zo op deze belangrijke boodschap gevestigd wordt".

STER reclame