ANP

Het ging in het derde kwartaal weer een stuk beter met de Nederlandse economie, maar het niveau van voor de coronacrisis is nog niet bereikt. Toch wordt er aan sommige dingen juist een stuk meer geld uitgegeven. Welke sectoren hebben last van corona en welke profiteren er juist van?

De grote winnaar is volgens het CBS de detailhandel. Het geld dat mensen bijvoorbeeld normaal uit zouden geven aan vakanties, gaat nu naar elektrische apparaten, spullen voor het huis en vooral: eten. De omzet van de supermarkten steeg met 6 procent en ook speciaalzaken als de groenteboer en slager doen het goed.

Ook sommige maaltijdbox-bedrijven zagen een ongekende groei. "Het is voor ons een heel bijzonder jaar", zegt Stijn Markusse, die samen met zijn vriendin Stéphanie hun bedrijf Boerschappen runt. "We gingen uit van een verdubbeling van de omzet, maar dat gaat zelfs een verdrievoudiging worden. We zijn daarom verhuisd naar een nieuw pand."

Toch was de coronacrisis in eerste instantie ook best schrikken voor Markusse. "We leveren ook veel aan de horeca, die klanten zijn we vrijwel allemaal kwijtgeraakt. Maar we zijn veel meer aan particulieren gaan verkopen. We zien nu vooral veel mensen een box voor hun ouders bestellen. Want zestigplussers willen liever geen boodschappen doen, maar vinden het ook spannend om online te bestellen."

Patriciafotografeert

De verliezers zijn vooral mensen die in de dienstensector werken, omdat we veel minder uit eten gaan, het theater links laten liggen en amper met het openbaar vervoer reizen. Volgens het CBS wordt er bijna 7 procent minder uitgegeven aan alle diensten ten opzichte van vorig jaar.

Wie dat goed merken, zijn de taxichauffeurs. Zij zien nog maar zelden iemand in hun auto stappen. "Er komen weinig mensen aan op het vliegveld en het station", zegt taxichauffeur Edgar Safarian, die vooral in Den Bosch rijdt. "Ook uit de zakelijke markt en de hotelbranche komen er bijna geen ritjes meer."

Safarian krijgt rond de 1500 euro steun van de overheid, maar daarmee redt hij het niet. "Mijn omzet is bijna 80 procent gedaald en mijn maandelijkse kosten zijn 4000 euro, vanwege de lease-auto's en de taxiverzekering. Ik denk niet dat ik dit zo nog lang kan volhouden."

Toch wil hij alles op alles zetten om zijn beroep te blijven uitoefenen. "Ik vind dit een leuk beroep, omdat je zelf kan bepalen wanneer je werkt. Daarom hoop ik dat corona snel voorbij is."

Frans Pol heeft nu meer klussen in de uitvaartbranche Berdie Nicolai

Uitvaarten livestreamen

Een taxichauffeur verandert z'n businessmodel niet zomaar, bij andere diensten gaat dat gemakkelijker. Zoals bij Frans Pol, die video's maakt voor bedrijven. Omdat hij nu veel minder aanvragen krijgt, heeft hij toegelegd op het livestreamen van uitvaarten. Daar mogen nu maximaal 30 mensen aanwezig zijn, daarom is er grote behoefte om online mee te kijken. "Voor de coronacrisis maakte ik zo'n 5 tot 6 keer per jaar een video tijdens een uitvaart, nu doe ik er bijna wekelijks een", zegt Pol.

Hoewel veel mensen blij zijn dat ze kunnen meekijken, is het werk voor Pol af en toe best zwaar "Door mijn aanwezigheid kan er soms een andere nabestaande niet bij zijn, vanwege die maximale aantallen. Dat vind ik erg lastig. Hoewel ik een betere omzet dan vorig jaar draai, had ik mijn geld liever anders verdiend. Ook al word je ervoor ingehuurd, je staat toch het verlies van anderen te filmen."

STER reclame