De jumbojets van Lufthansa op Twente Airport ANP

Een start- en landingsbaan waarop je met een Boeing 747 wel mag landen maar niet opstijgen. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar op Twente Airport is het werkelijkheid. Sinds enkele maanden staan er zes jumbojets van Lufthansa geparkeerd die niet meer weg kunnen, vanwege een probleem met het veiligheidscertificaat. Inmiddels is er een oplossing gevonden: het vliegveld krijgt een eenmalige ontheffing zodat de toestellen toch kunnen vertrekken.

Het vliegveld moet van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dan wel voldoen aan enkele specificaties in de veiligheidsprotocollen die gelden voor zware vliegtuigen als de 747. De vliegtuigen moeten bijvoorbeeld bij vertrek zo licht mogelijk zijn, en dus weinig brandstof meenemen. Met de overeenkomst is nog net op tijd een kort geding voorkomen dat vanmiddag zou dienen,

De vliegtuigsoap begon dit voorjaar. Airport Twente, gespecialiseerd in het demonteren van oude vliegtuigen, dacht in juni een mooie deal te pakken te hebben. De luchthaven kreeg van Lufthansa de vraag om zes 747's tijdelijk te stallen. De Duitse maatschappij moest door de coronacrisis de vloot fors inkrimpen. Onder het oog van enthousiast fotograferende vliegtuigspotters - zulke grote vliegtuigen landen er niet vaak - kwamen de luidruchtige jets in juni en juli neer op de landingsbaan. Twente Airport dacht goede zaken te doen terwijl de vliegtuigindustrie hard was getroffen.

Een verkeersleider zei eind juli dat ze te horen had gekregen dat het op Twente Airport eventjes drukker was dan op Schiphol:

Twente Airport doet goede zaken als parkeerplaats voor vliegtuigen

Twente Airport verwachtte dat de 747's er lang zouden blijven staan, misschien meer dan een jaar, en hoopte ze ook te mogen ontmantelen. Maar Lufthansa, nog steeds de eigenaar, had andere plannen. De maatschappij verkocht zeker drie van de toestellen aan de Amerikaanse vliegtuigrecycler GE Aviation Materials. De eerste jumbojet had maandag al naar de VS moeten vertrekken, meldt de Duitse vliegtuigsite Aerotelegraph.

Maar de toestellen mochten niet weg. Volgens de ILT heeft Twente Airport alleen een vergunning voor het landen van Boeing 747's om ze ter plaatse te laten ontmantelen. De landingsbaan beschikt volgens de ILT niet over de infrastructuur om zeer zware vliegtuigen zoals de 747 te laten opstijgen. Om er zeker van te zijn dat de vliegtuigen op de grond zouden blijven, legde de inspectie het Twentse vliegveld een dwangsom op.

Parkeergarage

Volgens de inspectie was voor de eerste twee Lufthansa-vliegtuigen ook geen vergunning aangevraagd - die is later in orde gemaakt omdat het alleen om papierwerk ging. En nog vóór de landing van de laatste vier jets was er gewaarschuwd dat van vertrek geen sprake zou kunnen zijn, zegt de ILT in Trouw.

Twente Airport zat met de handen in het haar. "Alsof je een parkeergarage binnenrijdt en dan niet meer naar buiten mag", zei directeur Meiltje de Groot dinsdag tegen Tubantia. "Te absurd voor woorden."

De 'vliegtuigsoap' hield de gemoederen in Overijssel inmiddels flink bezig, meldt RTV Oost. De Enschedese Statenleden Arjan Hof (ChristenUnie) en Frederik Tattersall (FVD) hebben schriftelijk vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

Nu er een overeenkomst tussen de partijen is, kan het eerste toestel op korte termijn opstijgen. Twee andere zullen voor de jaarwisseling nog vertrekken. De laatste drie zullen volgens plan eind juni 2021 weg zijn van Twente Airport.

STER reclame