Bezoekers op een terras in Hengelo ANP

De laatste biertjes zijn getapt, de meeste terrassen zijn leeggestroomd en de deuren van cafés en restaurants gesloten. Om 22.00 uur ging de horeca in Nederland op slot, voor een periode van vier weken.

Op terrassen op het Plein in Den Haag werd voor die tijd nog een feestje gevierd, waarbij de al bestaande coronaregels werden losgelaten:

Veel horeca-ondernemers probeerden er in de laatste uren nog het beste van te maken. Sommige café-eigenaren adverteerden bijvoorbeeld met speciale coronakortingen, andere riepen klanten op om hun voorraden te komen opmaken.

Lege fusten

Eigenaar Claire van het Utrechtse café De Donder is een van hen. "Help jij de fusten leegmaken?" vroeg ze vanmiddag op Facebook. Bierdrinkers kregen daar meer tijd voor dan normaal gesproken: De Donder gaat op woensdagen altijd op 16.00 uur open, maar vandaag waren klanten ook al twee uur eerder welkom.

Die fusten komen wel leeg, verwachtte Claire, want het was 's middags al druk in haar café. Ze had vaste klanten vooraf ook nog een appje gestuurd met een herinnering. "Zo van: reserveer je plekje als je nog langs wilt komen. Het is heel fijn om nog even te proosten met iedereen, en de verhalen te delen na de persconferentie van gisteren."

In De Donder gold vanavond: op is op. "Als het bier op is, moeten ze aan de sterke drank", aldus Claire.

Elders in Utrecht, op het Domplein, stonden om 21.45 uur nog veel fietsen van terrasgangers:

Ook bij de Enschedese stadsbrouwerij Stanislaus Brewskovitch moesten de fusten vandaag leeg, want de smaak van sommige speciaalbieren gaat in vier weken achteruit. Maar als dat niet zou lukken, zag eigenaar Rocco Chin nog wel een andere uitweg: "Dan drinken we het gewoon zelf verder op."

Maar zo ver lijkt het niet te komen, want de stadsbrouwerij - met café en biertuin - zat vanavond helemaal vol, dus met dertig klanten binnen en veertig buiten. "Het lijkt wel of iedereen nog snel een laatste biertje wil doen", zegt Rocco. "Dit is geen standaard woensdag voor ons."

En op zo'n niet-standaard dag kun je er maar beter een feestje van maken, dachten ook andere horecamedewerkers. Bob Rijnveld en zijn collega's van restaurant MaMa Kelly in Amsterdam wilden er graag een leuke laatste avond van maken, zei hij vanmiddag. "We gaan de gasten verwennen, het wordt een beetje wat de pot schaft. Dat is alleen maar leuk."

Facebook MaMa Kelly Amsterdam

Natuurlijk baalt het personeel van MaMa Kelly van de sluiting, zegt Bob. "Je kunt wel steen en been gaan klagen, maar daar heb je niets aan. Het is niet anders en we maken er het beste van. Gelukkig zijn er veel vaste gasten die hebben gezegd: 'We komen jullie voorraad opeten.' En hopelijk zien we die over vier weken gewoon weer terug."

Afhaalopties

Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), zegt zich vandaag wel positief te hebben verbaasd over hoe snel de horeca op de maatregelen ingespeeld lijkt. "Veel ondernemers zijn hun klanten al volop aan het informeren over bijvoorbeeld afhaal- en bezorgmogelijkheden. Bij de vorige lockdown moest iedereen flink bijkomen, nu lijkt men zich snel te hebben herpakt. Veel bezorgsystemen staan sindsdien natuurlijk ook al."

Maar dat afhalen en bezorgen is wel een druppel op de gloeiende plaat, benadrukt Beljaarts. "Het helpt om zichtbaar te blijven en is wat dat betreft een marketingtool, maar veel verdienen doe je er niet aan."

Kannen en kruiken

Bij Bar & Restaurant Milú in Den Haag hoopten ze vanmiddag op een voorlopig laatste goede indruk op klanten. "Ook in de hoop dat die dan straks aan je denken als ze op zoek zijn naar take away", zegt office manager Judith. "Dat systeem was bij de vorige lockdown nog nieuw, maar is nu helemaal in kannen en kruiken."

Instagram Bar & Restaurant Milú

Judith ging uit van een drukke avond, want het ging hard met de reserveringen. "Normaal kabbelen die rustig voort en komen mensen ook nog op de bonnefooi langs, maar dat lijkt geen optie meer."

En waar er normaal een "rustig dinermuziekje" op staat bij Milú, verwachtte Judith vanavond iets gezelligers. "We willen er een feestje van maken voordat de deuren moeten sluiten. Iedereen wil de laatste avond nog genieten."

STER reclame