Vliegmaatschappijen moeten binnen zeven dagen geld teruggeven bij annulering
Vanaf begin oktober moeten vliegmaatschappijen weer binnen zeven dagen klanten hun geld teruggeven als ze een vlucht annuleren. Dat zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na gesprekken met KLM, Transavia, Vueling, Corendon en TUI.
De afgelopen maanden klaagden veel mensen dat ze heel lang moesten wachten op hun geld. Europese regels schrijven voor dat bij annulering een consument binnen een week geld terug moet krijgen. Van maart tot september kwamen er bij de ILT meer dan 1300 klachten binnen dat dit niet gebeurde. Een deel van de klachten ging over het feit dat mensen een voucher kregen in plaats van geld. Een ander deel van de klachten betrof het lange wachten op geld.
Op verzoek van het kabinet handhaafde de ILT in het begin van de coronacrisis de Europese regels niet, omdat de vliegmaatschappijen het zeer zwaar hadden. Bijna alle vluchten werden geannuleerd en de ILT stond toe dat maatschappijen een voucher gaven in plaats van geld.
Eerder al werd besloten dat vliegmaatschappijen ook weer geld terug moeten geven als de klant dat wil. Vanaf oktober gaat de ILT dus ook weer eisen dat dat binnen zeven dagen gebeurt.