FC Emmen verbaasd over afgekeurde deal met shirtsponsor in seksspeeltjes
Voorzitter Ronald Lubbers van FC Emmen is zeer verbaasd dat de KNVB de sponsordeal van de voetbalclub met seksspeeltjesbedrijf EasyToys uit Veendam heeft afgekeurd.
"Volgens de KNVB is de sponsordeal in strijd met de goede smaak of het fatsoen, waarmee de bond in feite zegt dat ook wij als bedrijf onfatsoenlijk hebben gehandeld. Dat is wel tegen het zere been", zegt Lubbers tegen RTV Drenthe.
"Natuurlijk gaat het ook om veel geld en baal ik enorm als de hoofdsponsordeal afketst, maar ik ben eerlijk gezegd meer verbolgen over de argumentatie van de KNVB. Volgens de commissie van de bond kan de link gemaakt worden met de seksindustrie. We praten hier over een net bedrijf dat seksspeeltjes levert aan particulieren in binnen-en buitenland."
'Niet gepast'
De KNVB laat in een schriftelijke reactie weten dat de wedstrijdkleding in overeenstemming moet zijn met de statuten, reglementen en besluiten van de bond. Alle clubs - en dus ook FC Emmen - hebben ingestemd met deze reglementen.
Daarin is onder meer bepaald dat sponsoruitingen niet in strijd mogen zijn de goede smaak of het fatsoen. "Hoewel daarover verschillende opvattingen kunnen bestaan, is het bestuur betaald voetbal van mening dat het niet gepast is om sponsoruitingen die in verband kunnen worden gebracht met de seksindustrie op wedstrijdkleding te tonen."
De KNVB stelt in de argumentatie verder dat het voetbal voor jong tot oud toegankelijk is en moet zijn. Maar daarvoor was volgens de Emmen-voorzitter een waterdicht plan. "Onze jeugd zou helemaal niet spelen in een shirt met deze sponsor. In samenspraak met EasyToys zou er namelijk ruimte komen voor goede doelen."
Lubbers vraagt zich ook hardop af waarom de KNVB wel toestaat dat Toto als sponsor op een voetbalshirt mag staan, namelijk op de mouw van Feyenoord-spelers. "Volgens mij kan gokken leiden tot verslaving en uiteindelijk tot veel grotere problemen. Bovendien hadden we goedkeuring van de Reclame Code Commissie. Ook verschillende toonaangevende marketingbureaus, waaraan we deze deal hebben voorgelegd, zagen geen belemmeringen."
Sponsoruitingen op reclameborden in het stadion mogen wel van seksgerelateerde bedrijven zijn. Volgens de KNVB is er voor die reclame geen toestemming nodig, maar op shirts wel.
'Fatsoenlijke deal'
Ook directeur Eric Idema van EasyToys is teleurgesteld dat de KNVB de sponsordeal tussen zijn bedrijf en FC Emmen tegenhoudt. Wat hem het meest heeft gestoord, is dat de voetbalbond niet één keer met hem in gesprek wilde. "Ik had genoeg argumenten om de KNVB te laten inzien dat de deal er een zou zijn uit goed fatsoen. Ik heb een gezond bedrijf, waar met heel veel mensen keihard wordt gewerkt. Ik wilde dolgraag iets betekenen voor een club waar ik een gevoel bij heb, ik ben zelf een geboren Emmenaar."
De KNVB is vooralsnog niet van plan om opnieuw naar de sponsordeal te kijken. De voorzitter van FC Emmen is strijdbaar: "We laten het hier niet bij zitten."