Spoofing-oplichters verdienen miljoenen met bankbabbeltruc
De afgelopen maanden hebben oplichters miljoenen euro's buitgemaakt via spoofing, meldt tv-programma Kassa. De criminelen gebruikten het helpdesknummer van banken om klanten er telefonisch van te overtuigen geld over te maken.
In sommige gevallen wisten de daders ook hoeveel geld er op de rekening stond. Daardoor waren slachtoffers ervan overtuigd dat ze echt een bankmedewerker aan de lijn hadden. Er zijn volgens Kassa minstens tientallen slachtoffers. Gedupeerden zijn voor bedragen tussen de 10.000 euro oplopend tot 150.000 euro opgelicht.
'Tijdelijke kluisrekening'
"We kregen een telefoontje van het ING-nummer en een medewerker zei: mensen proberen geld te stelen van uw rekening", zegt een van de slachtoffers in de uitzending. Het Rotterdamse echtpaar had gelijk argwaan. "Maar de vrouw wist dingen die ze anders niet had kunnen weten."
De oplichters zeiden dat het echtpaar gelijk hun bestedingslimiet moest verhogen. Dan konden de man en vrouw het geld, dat "in gevaar was vanwege hackers", overmaken op een "tijdelijke kluisrekening".
De dag erna moesten ze langskomen op het ING-kantoor om het geld weer terug te storten. Maar daar kregen de twee te horen dat ze waren opgelicht. "50.000 euro, dat is een hoop geld ja."
Zeker 119 gedupeerden hebben zich gemeld bij een platform voor slachtoffers. Alleen al deze groep is naar eigen zeggen voor minimaal 2,6 miljoen euro opgelicht.
Volgens het gedupeerdenplatform hebben de banken te weinig gedaan om hun klanten te waarschuwen. Ook vinden de slachtoffers het vreemd dat een deel van de oplichters ook toegang lijkt te hebben gehad tot geheime informatie. Zoals hoeveel geld mensen op hun rekening hadden staan. "Ergens is er een lek of moet er gelekt zijn", zegt een woordvoerder van het platform.
Alleen Rabobank vergoedt schade
Vooral klanten van ING zijn volgens het tv-programma slachtoffer geworden van de babbeltruc. Van de grote banken zegt alleen Rabobank de schade te vergoeden. Klanten van ING en ABN AMRO draaien volgens Kassa zelf op voor de schade. Omdat de klant zelf toestemming heeft gegeven voor de transactie is de ING volgens een woordvoerder van de bank niet aansprakelijk.
De ING benadrukt dat het bedrijf klanten nooit vraagt om geld over te maken naar een andere rekening. De bank heeft een speciale pagina waarin wordt uitgelegd hoe je spoofing en phishing kunt herkennen en wat je ertegen kunt doen. Op die pagina staat dat de oplichters extra informatie kunnen hebben gehaald uit bijvoorbeeld phishingmails.
Volgens Betaalvereniging Nederland zijn de meldingen bij de banken over deze helpdeskfraude sinds april bijna vervijfvoudigd. Van 60 meldingen in april naar zo'n 300 in juli.