Jeroen Schutijser/NOS

Het is afkoelen, sporten en waterplezier in één: Nederlanders zijn deze zomer gek op watersporten. Verkopers van supboarden, waterski's en kitesurfen weten niet wat ze zien. Marc Schraverus van Telstar Surf: "Wij ontspringen de dans van het coronaprobleem. In het begin zaten we even in de penarie, ondertussen dansen we de horlepiep."

Of het nou ligt aan het geadviseerde binnenblijven van de eerste maanden, het op vakantiegaan in eigen land, het sluiten van de sportscholen of aan allemaal een beetje, volgens toeleverancier Job Verbunt van Equipe Trading gaat alles door het dak: "We hebben een omzetstijging van 200 procent of meer ten opzichte van vorig jaar."

Suppen

Telstar Surf aan Strand Horst in Ermelo ziet dat windsurfen aan een heropleving is begonnen: "Sinds de jaren 80 was het steeds minder in trek, maar sinds dit jaar zien we dat mensen die niet op vakantie gaan maar wel het water in willen, weer voor windsurfen kiezen." Voor een bedrag tussen de 1000 en 2000 euro kan je instappen met een hele windsurfset.

Ook suppen, oftewel 'stand-up paddeling', gaat door met de opmars. Een klant van de winkel legt uit waarom zij het zo fijn vindt: "Voor dagen zoals vandaag, waar er geen wind is en er niet gesurft kan worden, is het heerlijk."

Suppen is in trek: "Op dagen zonder wind is het heerlijk" Jeroen Schutijser/NOS

Het verlies van de coronamaanden wordt nu meer dan gecompenseerd. Watersportverkoper Max Blom: "Eigenlijk net zoals de mensen die het binnenzitten van de lockdown compenseren met tijd doorbrengen op het water." Volgens Blom hebben mensen meer tijd voor hun hobby en daarnaast ook wat meer te besteden.

Toeleverancier Verbunt noemt dat precies de twee ingrediënten die bij watersport passen: tijd en budget. "Het kan vlakbij huis en we hebben allemaal net wat meer tijd. En nu we niet naar voetbal of concerten gaan, hebben massa's mensen extra geld te besteden. Daar profiteren wij van."

Toch ging niet alles de afgelopen maanden van een leien dakje. Omdat in China de productie en het transport een tijd stillagen, liepen bestellingen vertraging op. Zeker omdat de vraag ineens verdubbelde. "Het geluk is dat Zuid-Europa blijft achterlopen met de vraag", zegt Schraverus, "Daar is het toerisme nog niet op het oude peil, dus is er minder vraag naar watersport."

Meer vrouwen

Blom wijdt de populariteit van zijn koopwaar ook aan het sluiten van de sportscholen: "Mensen zochten naar alternatieven. Ik denk dat hierdoor ook meer vrouwen het surfen en kitesurfen zijn gaan ontdekken." Volgens Blom is het van origine altijd een beetje een mannelijke wereld geweest, maar hij ziet dat nu veranderen: "We hopen dat ze ermee doorgaan."

De verkopers denken dat de trend doorzet. De kitesurfschool verbonden aan Telstar Surf spat volgens Schraverus uit elkaar van de animo. Blom: "Dit horen we ook van collega's uit de skate- en fietsindustrie. Outdoor is hip."

STER reclame