ANP

Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, Etos en bol.com, blijft profiteren van de coronacrisis. Hamsteraars stuwen de omzet, maar het concern profiteert er ook van dat mensen minder buiten de deur eten en thuis meer en meer online bestelden. De totale omzet in het tweede kwartaal kwam uit op 19 miljard euro, de nettowinst verdubbelde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar naar 693 miljoen euro.

"Het echte hamsteren speelde in het tweede kwartaal niet meer omdat de logistiek op orde was en de winkels voldoende voorraden hadden, maar mensen doen wel extra inkopen door de gestegen thuisconsumptie", zegt Ahold Delhaize-topman Frans Muller tegen de NOS. "Bij bol.com speelt mee dat veel non-food winkels gesloten waren en mensen dus online kochten."

Albert Heijn had net als andere supermarkten aan het begin van de coronacrisis te maken met hamsteren op zeer grote schaal. Daarbij viel onder meer op dat consumenten veel wc-papier kochten. Doordat veel meer mensen online boodschappen gingen doen, moest het concern net als andere partijen op dat gebied snel opschalen.

Grootste groei in VS

Niet alleen in de fysieke winkels blijft de vraag hoog, ook de webwinkel en bol.com doen het goed. De omzet komt daar uit op 1,34 miljard euro, een stijging van bijna 65 procent. Muller: "We denken dat een aantal dingen vanuit corona zullen blijven, zoals meer bewustheid van hygiëne en gezondheid, veiligheid en afstand, maar ook online sterker zal blijven, zowel voor food en non-food."

De hoogste groei van het concern komt uit de VS. Ahold Delhaize haalt daar meer dan 60 procent van de totale omzet vandaan. Ook daar is de grootste stijging te zien in online verkopen.

Tegelijkertijd moest het bedrijf ook meer kosten maken vanwege het coronavirus, door bijvoorbeeld aanpassingen in de logistiek en beveiligingsmaatregelen, extra personeel en ziekteverzuim. De kosten in de eerste zes maanden bedroegen 330 miljoen euro.

Het moederbedrijf van Albert Heijn benadrukt dat covid-19 onzekerheid blijft veroorzaken, maar dat door de goede resultaten de verwachtingen voor de rest van het jaar naar boven zijn bijgesteld. De omzet zal overigens niet meer zo hard groeien als in de eerste zes maanden.

Beleggers zijn goed te spreken over de resultaten. Het aandeel Ahold Delhaize noteert op de beurs ruim 5 procent hoger, op 26,36 euro.

Geen bod op HEMA

De winstgroei kan gebruikt worden voor investeringen. "We willen graag sterker groeien met onze supermarkten, met food online, investeren in technologie, digitaal en duurzaamheid." Muller noemt de HEMA niet, het warenhuisketen dat te koop staat. Het is bekend dat Ahold er wel mee bezig is en een zakenbank in de arm genomen heeft. Albert Heijn-concurrent Jumbo zou ook op het vinkentouw zitten, al ontkent Jumbo dat zelf.

Ahold lijkt ondubbelzinnig over een overname van HEMA. "We hebben geen bod gedaan op HEMA." Gevraagd of dat alsnog gaat gebeuren herhaalt Muller zijn woorden. "We hebben geen bod gedaan op HEMA. En daar wil ik het graag bij laten." Het klinkt als een categorische ontkenning, maar het laat de mogelijkheid open dat er toch een bod komt.

Ahold heeft al twee keer eerder op het punt gestaan HEMA te kopen en een bod uitgebracht. In 2007 werd Ahold afgetroefd door investeringsmaatschappij Lion Capital, en toen Lion de warenhuisketen in 2010 weer wilde verkopen kon met Ahold geen overeenstemming worden bereikt over de prijs.

STER reclame