Een winkelstraat in Tilburg, in maart van dit jaar ANP

De omzet van winkeliers is in de coronamaanden april tot en met juli in totaal gestegen met 5,9 procent. Hoewel de kledingbranche met grote verliezen te kampen had, boekten kluszaken, meubelwinkels en supermarkten recordomzetten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van kwartaalcijfers.

Daarnaast werd er nog nooit zoveel online gekocht. De internetomzet was in het tweede kwartaal 55 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral winkels die naast hun stenen winkel ook een webshop hadden, zagen hun online omzet stijgen. "Deze stijging is uniek", zegt CBS-econoom Marjolijn Jaarsma. Het CBS verklaart het doordat winkels gedwongen hun deuren moesten sluiten. Ook het advies zo veel mogelijk binnen te blijven speelde een rol.

Jaaromzet

De coronacrisis is van grote invloed geweest op de non-foodsector. Waar sommige branches hun omzetten met een kwart zagen stijgen, zette de non-foodsector in zijn geheel het tweede kwartaal van 2020 1,6 procent minder om dan in dezelfde periode. Dit komt met name door de grote verliezen van kleding- en schoenenwinkels. Zo daalde de omzet van kledingwinkels met bijna 30 procent en schoenenwinkel met 25 procent.

Daartegenover staan branches die hun omzet flink zagen stijgen. De doe-het-zelfbranche verkocht een kwart meer producten dan het jaar ervoor. Daarna volgden winkels die elektronica, recreatieartikelen en meubels verkopen.

In de foodsector was de omzet 7,5 procent hoger dan het jaar ervoor. Dit is de grootste stijging sinds de start van de meting in 2005. De stijging is volgens het CBS te danken aan het sluiten van de horeca en het hamsteren tijdens de eerste weken van de lockdown. Behalve de supermarkten deden ook de slagerijen, groentezaken en bakkers goede zaken.

Bron: CBS NOS

Het tweede kwartaal is voor veel van deze winkels een belangrijke periode. Na het vierde kwartaal wordt in deze periode het meest verkocht, zegt Jaarsma. "In het vierde kwartaal heb je natuurlijk de feestdagen, waardoor mensen veel kopen. In het eerste en derde kwartaal gaan mensen veelal op vakantie en gaat het geld daarnaartoe. In het tweede kwartaal hebben mensen net hun vakantiegeld binnen en wordt er best wat uitgegeven."

Voor schoenenwinkels is een omzetdaling van 25 procent dan ook een enorme klap, zegt Jaarsma. "Normaal halen schoenenwinkels in deze periode zo'n 28 procent van hun jaaromzet binnen. Nu is dat een daling van meer dan 50 procent. Dat is gigantisch."

Vervelende tijd

Volgens het CBS verwacht een deel van ondernemers dat de omzet in het derde kwartaal zal afnemen. Ook wordt uitgegaan van minder personeel. De winkels richten zich meer op online en daarbij is er minder financiële ruimte om alle medewerkers aan te houden.

Het aantal faillissementen komt overeen met dezelfde periode vorig jaar. Jaarsma: "Veel winkels hebben nog op overheidssteun kunnen terugvallen en hebben het zo kunnen uitzingen, of ze zijn zich gaan richten op online. Maar voor ondernemers met een omzetdaling van 30 procent en een voorraad kleding die je niet meer kwijtraakt, is het een hele vervelende tijd."

STER reclame