Lagere slagingspercentages havo en vwo

Aangepast

Door redacteur onderwijs Josephine Truijman

Het percentage kinderen dat slaagt voor het havo- en vwo-examen daalt. Vorig jaar haalde 85 procent van de eindexamenleerlingen hun havo-diploma, in schooljaar 2005-2006 was dit nog 89 procent. Op het vwo slaagde 89 procent, tegen 93 procent in het schooljaar 2005-2006.

Dat blijkt uit recente cijfers van de Inspectie van het Onderwijs. Een verklaring voor deze dalende trend heeft de Inspectie niet.

Volgens de VO-raad, de koepelorganisatie van middelbare scholen, is de toename van het aantal leerlingen dat naar havo en vwo gaat de oorzaak van de daling. Voorzitter Sjoerd Slagter: "Ondertussen blijven de eisen hetzelfde. Dus is het logisch dat niet iedereen de eindstreep haalt."

Wat denkt u dat de oorzaak is van de dalende slagingspercentages? Reageer op ons weblog.

Aanscherpen

Slagter wil hiermee niet zeggen dat je leerlingen minder kansen moet geven, maar verwacht wel dat scholen hun toelatingseisen zullen aanscherpen. "Je kunt als school bijna niet anders want als je te veel leerlingen hebt die zakken, krijg je te maken met de Inspectie."

Op het Oostvaarders College in Almere wisselt het aantal geslaagden per schooljaar, zegt rector Jan Sluimer. Wel is onlangs de examentraining aangescherpt. "Voor het eerst kan een leerling zich nu inschrijven voor maximaal drie blokken van drie uur training per vak. De leerling van nu is niet meer de leerling van vroeger. Drie uur lang echt concentreren op een vak, dat moet je ze leren."

Selecteren

Ook scholierenorganisatie LAKS ziet de toename van het aantal havo- en vwo-leerlingen als oorzaak van de slechtere resultaten. Voorzitter Steven de Jong: "Vroeger ging zo'n zestig procent van de middelbare scholieren naar het vmbo en veertig procent naar havo en vwo. Dat is nu omgedraaid. Maar kinderen zijn niet slimmer geworden."

Dat wil niet zeggen dat je nu strenger moet gaan selecteren," meent De Jong, "maar de havo mag wel wat praktijkgerichter om beter aan te sluiten op de leefwereld van leerlingen van nu."

Directeur Ton Broeren is juist daar volop mee bezig. Zijn school, het Heerbeeck College in Best, telt zo'n 1800 leerlingen. "Ik maak me zorgen als het gaat om slagingspercentages. Niet alleen voor mijn eigen school, maar voor het hele voortgezet onderwijs."

Praktijk

Volgens Broeren heeft de huidige lesvorm z'n langste tijd gehad. "We hebben nog steeds een systeem van vijftig minuten, acht lesuren per dag maar de leerling van nu heeft andere manieren nodig om dingen te leren."

Broerens school probeert de lesmethoden te moderniseren door de theorie meer te koppelen aan de praktijk. "Leerlingen die bijvoorbeeld natuurkunde volgen, brengen een bezoek aan Philips. Daar zien ze de wereld achter de theorie. Dat is de toekomst voor het havo-onderwijs als je het mij vraagt."

STER Reclame