Max Verstappen in Oostenrijk AFP

Max Verstappen als de eerste uitvaller in de eerste grand prix van 2020 was al een zeperd. Doordat teamgenoot Alex Albon ook strandde, staat Red Bull Racing zelfs nog met lege handen.

De renstal, die zichzelf beschouwt als uitdager van topfavoriet Mercedes, moet nu terugslaan. Maar dat geldt voor meer teams. Wat weten we over de pikorde na de seizoensopener?

Mercedes

De overwinning van Valtteri Bottas was verfrissend, verrassend en relatief goed nieuws voor Verstappen. Bottas wordt minder hoog aangeslagen dan wereldkampioen Lewis Hamilton, die na een touché met Albon niet verder kwam dan de vierde plek. De stand tussen Hamilton en Verstappen uitgedrukt in WK-punten is 12 tegen 0. Dat klinkt toch minder erg dan 25-0.

Lewis Hamilton Valtteri Bottas (Mercedes) AFP

Het gat is overbrugbaar, maar de Mercedesdominantie is nog niet weg. De wagens zijn snel en betrouwbaar. Hoewel de pitcrew tijdens de race bezorgd was over versnellingsbakken en de coureurs op de boordradio aanspoorde de auto te sparen, kwamen de zwarte bolides probleemloos over de streep.

Red Bull

Voor Verstappens equipe is de achterstand in het kampioenschap voor constructeurs een dreun: Mercedes tegen Red Bull: 37-0. Het teamkampioenschap draait om tientallen miljoenen. En dus is de eerste klap - ook nog eens op de thuisbaan - veel meer dan een daalder waard. De druk staat er vol op.

Alexander Albon in Oostenrijk AFP

Wel moet in ogenschouw worden genomen dat Verstappen en Albon in de race waren voor een podiumplek, tot de pechduivel toesloeg. Het adagium luidt niet voor niets to finish first, you first have to finish. Weer is Mercedes te goed, alle peptalks en hoge verwachtingen ten spijt. Nóg een nulscore staat gelijk aan een verloren seizoen.

McLaren

McLaren lijkt Mercedes op papier aardig bij te benen, maar het topresultaat bij de seizoensstart is vertekend door diverse neutralisaties en het hoge aantal (9) uitvallers. Het racetempo hoorde meer bij een gevecht in de middenmoot, maar dat neemt niet weg dat de oranje bolides in de lift zitten.

Coureurs Lando Norris en Carlos Sainz presteren solide en al na één race lijkt McLaren de gedoodverfde nummer vier van de grid. Of misschien zelfs nummer drie.

Ferrari

Want hoe Charles Leclerc in hemelsnaam als tweede over de streep kon komen met zijn trage, wispelturige Ferrari, is een raadsel. "Dit was waarschijnlijk mijn beste race ooit, maar we hebben heel veel werk te doen", stamelde de Monegask na afloop.

Teamgenoot Sebastian Vettel verliet het circuit met een kater. De viervoudig kampioen bekroonde een flutweekend met een knullige spin en een tiende plaats. Net voor debutant Nicholas Latifi.

Sebastian Vettel in Oostenrijk AFP

Ferrari is ver weggezakt. Natuurlijk regent het verhalen over updates en upgrades, maar de kloof naar de top is niet in enkele weken te overbruggen. Leclerc en Vettel weten na één GP dat de wereldtitel niet voor hen is.

Racing Point

In de eerste trainingen gingen de 'roze Mercedessen' als de brandweer, maar het raceresultaat viel toch een tikje tegen. Een succesauto van 2019 kopiëren is één, doorontwikkelen is iets anders. En met Lance Stroll aan boord zijn sportieve prestaties ondergeschikt aan de cashflow. Sergio Perez komt dit jaar nog met een paar uitschieters, maar McLaren lijkt een maat te groot voor Racing Point.

Alpha Tauri

De renstal die voorheen als Toro Rosso door het leven ging, is interessant voor Nederlandse fans vanwege de Honda-motor. Goede prestaties zeggen iets over het potentieel van Verstappens RB16.

Ondanks de gloednieuwe kleurstelling reed Alpha Tauri een fletse race. Pierre Gasly sprokkelde puntjes, Danill Kvyat viel uit. Eens een middenmoter, altijd een middenmoter.

Renault

De weg naar de top lijkt voor Renault een brug te ver. Misschien lukt het in 2022 met een nieuw reglement, nieuwe auto's en een bijna bejaarde ex-kampioen: Fernando Alonso.

Daniel Ricciardo was na Verstappen de tweede uitvaller in de openingsrace. Esteban Ocon haalde de eindstreep wel, maar overtuigend was het niet. Het blijft een blamage: McLaren rijdt met Renault-klantenmotoren het fabrieksteam zoek.

Alfa Romeo

Kimi Raikkonen strandde in Spielberg met een driewieler, Antonio Giovinazzi profiteerde vooral van de vele uitvallers. Twee punten voor de Italiaan; dat oogt veelbelovend, maar Alfa kwam er in Oostenrijk niet aan te pas en zal dit jaar strijden om de rode lantaarn.

Williams

Achtste in de WK-stand, dat is lang geleden. Helaas wel met nul punten. Williams staat louter op die plek vanwege de 11e plaats van Nicholas Latifi. De Canadees haalde in zijn debuutrace de finish, maar was met afstand de traagste.

Nicholas Latifi in Oostenrijk AFP

George Russell had een punt verdiend, maar viel uit. Geen droomstart, maar het past bij Williams. De renstal die in de etalage staat voor de hoogste bieder, staat er iets minder beroerd voor dan in 2019.

Haas

Baas boven baas is Haas. Niet competitief, niet betrouwbaar en geen zicht op progressie. Romain Grosjean en Kevin Magnussen kwamen niet over de streep, dus veel gegevens om de auto te verbeteren zijn er niet. Haas heeft bovendien pech dat de Ferrari-krachtbron de zwakste motor van het F1-veld is. Bookmakers weten wel hoe laat het is.

STER reclame