Anne Frank Huis/Ray van der Bas

Wat als Anne Frank voor haar 13e verjaardag een camera had gekregen in plaats van een dagboek? Met die gedachte maakte de Anne Frank Stichting de YouTube-serie het Anne Frank Videodagboek. Daarin schrijft Anne niet, maar vlogt ze over de periode in het Achterhuis. De eerste aflevering staat vandaag online.

Jongeren lezen minder dan vroeger, maar kijken juist veel online video's. De 13-jarige actrice Luna Cruz Perez neemt daarom de vlogcamera ter hand en speelt op die manier een Anne waarmee veel leeftijdsgenoten zich kunnen identificeren.

De actrice die in de huid van Anne Frank kruipt, vertelt waarom ze het zo'n belangrijk project vindt:

Het videodagboek van Anne Frank: 'het is belangrijk haar verhaal te vertellen'

Anne Frank als influencer dus? "Het is een nieuwe en aansprekende manier om jonge mensen te bereiken met het levensverhaal van Anne Frank", aldus de stichting.

"Het Anne Frank Videodagboek is één op één, persoonlijk en indringend", zegt algemeen directeur Ronald Leopold. "Anders dan films over Anne Frank, waarin ze vaak gespeeld wordt door oudere actrices en met perspectief van buitenaf, nodigt Luna met haar camera uit om op een directe manier verbinding te maken met het meisje Anne."

'Wennen aan het idee'

In de serie volgen kijkers het leven van Anne Frank tussen 29 maart en 4 augustus 1944 - de dag waarop Anne werd opgepakt door de Duitsers. In die periode zit ze al ruim anderhalf jaar ondergedoken met haar ouders, zus Margot, het gezin Pels en de uit Duitsland gevluchte tandarts Fritz Pfeffer. Anne filmt zichzelf, vertelt over haar gevoelens en haalt herinneringen op aan de tijd vóór het onderduiken.

Jacqueline van Maarsen, de inmiddels 91-jarige vriendin van Anne Frank, is enthousiast over het project. "Door het dagboek te vervangen door een camera kunnen jonge mensen zich goed verplaatsen in de situatie van toen, de tijd waarin Anne Frank leefde. Ik moest wel even wennen aan het idee, maar ik vind het goed dat het verhaal van Anne Frank naar de moderne tijd is gebracht."

Het videodagboek bestaat uit vijftien afleveringen. Iedere maandag en donderdag komt er een vlog online. De serie is Nederlands gesproken, maar wordt ondertiteld in het Engels, Duits, Spaans en Portugees.

STER reclame