Hof Poppendamme, het restaurant dat Helen Bihi-Zenou net heeft overgenomen, staat al bijna twee weken geld te kosten
NOS Nieuws

Gasten geven in één dag duizenden euro's aan Zeeuwse horecaondernemer

"Lieve allemaal, hoe gaat het met jullie? Met ons niet zo denderend." Zo begint de bedelbrief van Helen Bihi-Zenou uit Middelburg op Gofundme.com, een website voor doneeracties. Ze is op zoek naar 40.000 euro om met haar restaurants de coronacrisis door te komen. In één dag heeft ze al ruim een derde van dat bedrag binnen.

Samen met haar man runt Bihi sinds 2007 theehuis Honeypie in Middelburg en enkele maanden geleden namen ze restaurant en speelboerderij Hof Poppendamme in Grijpskerke over. Die overname blijkt nu een molensteen om haar nek; ze heeft flink moeten investeren om de inventaris en goodwill te kopen.

"Alle oproepkrachten hebben we ontslagen", zegt Bihi. "Huilend heb ik ze allemaal opgebeld." Maar daarnaast heeft ze ook nog twaalf mensen in vaste dienst en een huur die doorloopt. Na enkele slapeloze nachten besloot Bihi het publiek om hulp te vragen.

"We wisten het echt niet meer. Maar geld vragen is wel echt een ding, je moet dan laten weten dat je de zaken niet goed voor elkaar hebt. Maar ja, dat komt doordat we net een nieuwe zaak hebben."

Huiverig

Het streefbedrag van 40.000 euro moet voldoende zijn om het een paar maanden uit te zingen. Nog geen 24 uur na het starten van de actie staat de teller al op ruim 14.000 euro. Ze is er zelf verrast over, net als vermoedelijk veel collega-ondernemers. Ze merkt dat die nog huiverig zijn om hun hand op te houden en met de billen bloot te gaan.

Helen Bihi-Zenou met haar man Greg in de keuken van Honeypie in Middelburg

Sommige ondernemers proberen het ook, maar met wat minder succes. Sterrenchef Dennis Middeldorp van restaurant Sense in Den Bosch begon ruim een week geleden al; bij hem staat de teller op een kleine 7000 van de beoogde 25.000 euro. En de actie van Suzanne Streefland voor het restaurant van haar tweelingbroer Frank, De Nieuwe Polderkeuken in Stolwijk, blijft vooralsnog steken op zo'n 1100 euro.

"Ik denk dat het bij ons vrij snel gaat omdat we een grote fanbase hebben", zegt Bihi. "Op sociale media hebben we 16.000 volgers, maar misschien droogt het ook snel weer op. Dan is het zoals het is. We zijn alleen maar dankbaar."

Help de Horeca

Ook brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) probeert inkomsten te genereren voor de noodlijdende ondernemers, onder meer met de verkoop van waardebonnen via de actie Help de Horeca. Daarbij zijn sinds afgelopen zaterdag 5200 bedrijven aangemeld, die nu samen voor 457.000 euro aan waardebonnen hebben verkocht.

"Het loopt prima, zeker als je bedenkt dat we geen miljoenen hebben om deze actie op te tuigen", zegt KHN-directeur Dirk Beljaarts. "We proberen zo de ondernemers op korte termijn aan liquide middelen te helpen. En het is voor de vaste gasten een manier om hun morele steun te betuigen."

Over bedelacties, waarbij donateurs geen reële tegenprestatie ontvangen, houdt Beljaarts zich op de vlakte. "Het mooie van het ondernemerschap is dat iedereen zelf mag bepalen wat hij doet. Er zijn natuurlijk schrijnende gevallen van ondernemers die bang zijn dat ze het einde van de maand niet eens halen."

Beljaarts benadrukt wel een voordeel van de waardebonnen: het idee is dat de horecazaken, als ze weer open mogen, meteen weer een stroom aan gasten ontvangen die hun bonnen komen verzilveren.

Wall of Thanks

Juist om die reden ziet Helen Bihi-Zenou van Honeypie en Hof Poppendamme daar weinig in. "Die actie is superaardig, maar stel dat iedereen na twee maanden al die bonnen komt inleveren? Dan maken we heel veel kosten en verdienen we niets."

Wie aan de Zeeuwse doneert krijgt er trouwens wel iets voor terug. Afhankelijk van het gedoneerde bedrag bestaat de beloning uit een cupcake, een portie scones of deelname aan een taartbuffet. Bihi: "En je krijgt eeuwige roem op de Wall of Thanks die we gaan maken in Hof Poppendamme."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl