ANP
Corona-achtergronden

Supermarkten in Nederland hebben in de tweede week van maart 35 procent meer omgezet dan in dezelfde week een jaar eerder. Dat meldt het CBS op basis van transactiedata van een groot aantal supermarktketens. Daarmee kwam de omzet hoger uit dan in de week voor kerst, traditioneel de 'beste' week voor supermarkten.

Vooral de omzet van houdbare producten, zoals rijst, bloem, conserven, diepvriesgroenten en pasta nam procentueel gezien sterk toe. Rijst was veruit het meest in trek, de omzet was daar meer dan 2,5 keer zo hoog.

De omzet van geblikte groenten en diepvriesgroenten lagen beide ruim 115 procent hoger. Overigens ging ook de omzet van verse groenten omhoog, maar met bijna 30 procent veel minder hard.

Omzetgroei voedingsmiddelen in tweede week maart NOS

"Je zou dit kunnen zien als de eerste échte hamsterweek", zegt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS. "In deze week richtte Rutte zich donderdag tot het volk en daar zag je vrijwel direct effect van in het koopgedrag."

Naast houdbare producten stortten winkelaars zich ook op handzeep en toiletpapier. De omzet van toiletpapier verdubbelde in de 'hamsterweek' ten opzichte van dezelfde week in 2019. De omzet van handzeep steeg al vanaf de laatste week van februari en lag uiteindelijk vijf keer hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Omzet toiletpapier en handzeep NOS

STER reclame