Massaal thuiswerken leidt tot drukte en storingen, 'netwerken kunnen het aan'
De eerste week massaal thuiswerken vanwege het coronavirus heeft geleid tot een flinke belasting van de netwerken van Nederlandse internetproviders. "We zagen maandag een toename van 25 procent aan regulier internetverkeer op ons netwerk ten opzichte van andere drukke dagen", laat KPN weten. Een dag later was het nog drukker bij de provider.
T-Mobile spreekt van een continue piek: "Waar we voorheen de piek meestal op zondagmiddag hadden met Formule 1 of voetbal, zien we nu dat deze hoeveelheid verkeer elke dag door het netwerk gaat." VodafoneZiggo ziet overdag en 's avonds een "lichte verhoging", maar nog niet de "enorme pieken" zoals bij een voetbalfinale of een grand prix.
Ondanks het extra internetverkeer is er volgens de providers wel genoeg ruimte op de netwerken in Nederland.
Netflix en YouTube
Toch maakt de Europese Commissie zich zorgen over mogelijke congestie op Europese netwerken. Na overleg met Brussel hebben de videodiensten Netflix en YouTube laten weten tijdelijk de manier waarop ze video's streamen naar Europese gebruikers aan te passen. Die gebruiken nu minder bandbreedte.
De maatregel, die geldt voor dertig dagen, is ook van toepassing op Nederland. Het betekent dat YouTube-video's in zogeheten 'standaard definitie' worden getoond en niet meer in HD; een gebruiker kan dit wel nog handmatig aanpassen. Netflix zegt dat de verandering niet van invloed is op de beeldkwaliteit.
Niet alleen het vaste internet wordt fors meer gebruikt, het thuiswerken leidt er ook toe dat mensen veel meer moeten bellen. Op maandag nam KPN een stijging van bijna 80 procent waar bij het spraakverkeer. Bij T-Mobile ligt die stijging tussen de 30 en 40 procent.
Het belangrijke internetknooppunt Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) ziet ook een stijging van het verkeer. "We zien twee effecten", zegt woordvoerder Bram Semeijn. "Overdag is er meer verkeer doordat mensen thuiswerken. Daarnaast zien we ook meer verkeer in de avonduren omdat mensen thuisblijven. Dan kruipen ze achter de tv of gaan ze gamen."
Op verzoek van de NOS zocht het knooppunt uit hoe hard het internetverkeer stijgt. Het bedrijf verwerkte afgelopen woensdag, op 18 maart, zo'n 20 procent meer dataverkeer dan op 18 februari. Ongeveer een kwart van de aangesloten netwerken op de AMS-IX is Nederlands; de rest is Europees of ander internationaal verkeer.
Thuiswerken betekent ook samenwerken. Dat gebeurt via programma's als Slack en Microsoft Teams; beiden partijen zagen het gebruik stijgen. Dat laatste programma had deze week ook even moeite om alles te verwerken. Met name afgelopen maandag; toen kwamen er ruim zeshonderd meldingen binnenkwamen bij allestoringen.nl.
Volgens Microsoft is dit probleem inmiddels opgelost. Ook op dinsdag, woensdag en donderdag kwam er meldingen binnen over problemen bij Microsoft Teams bij de storingssite, maar minder dan op maandag.
Storingen door thuisonderwijs
Het stijgende internetgebruik wordt niet alleen veroorzaakt door thuiswerkers, maar ook doordat er vanuit huis aan school wordt gewerkt. Schoolsysteem Magister kampte de eerste dagen van de week ook met storingen, maar zegt dat sinds woensdagmiddag alle problemen zijn verholpen; de capaciteit is onder meer verhoogd. Het bedrijf verwacht dat de groei zal doorzetten.
Squla, een platform met oefenprogramma's voor de basisschool en brugklas adviseert om piekuren - tussen 9.00 en 11.00 uur - te vermijden. "Wij zijn dag en nacht aan het werk om ons platform in deze uitzonderlijke situatie bereikbaar te houden voor ieder kind", zegt het platform.