Alain Clark (l) en DeWolff bij hun gestreamde optredens Alain Clark | DeWolff

Optreden voor lege zalen, een vrijwel lege woonkamer of studio en tóch (tien)duizenden kijkers hebben. In tijden van thuisisolatie door het coronavirus kunnen artiesten niet meer fysiek optreden voor hun fans, maar wel digitaal. Alain Clark doet het dagelijks op Instagram, vanavond houden vier bands een online-benefietconcert onder de naam Rotterdam Coronapop.

De rockgroep DeWolff streamde afgelopen zaterdag een concert voor 48.000 kijkers. Hun geplande Europese tour duurde deze maand maar één show. De bandleden reisden nog wel naar de speellocaties in Tsjechië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland, maar behalve het eerste optreden in Praag werden ze allemaal op het laatste moment afgelast. "Toen hebben we er zelf maar voor gekozen om die laatste drie shows ook te cancelen", zegt zanger en gitarist Pablo van de Poel.

Thuis kwam het plan om een optreden te streamen, samen met de band The Grand East, die mee was op de tour. "Toen ik het podium opging keken er 3500 mensen. Later hoorde ik dat er in totaal 48.000 mensen gekeken hebben. Dat was zwaar boven verwachting. In Duitsland zouden we in zalen van 500 man staan."

Benieuwd hoe zo'n concert zonder publiek eruit ziet? Check de YouTube-video:

Nu geadviseerd wordt om sociale contacten te mijden, moeten artiesten creatief zijn. DeWolff heeft nog een paar Nederlandse shows gepland in april, maar die gaan vrijwel zeker niet door. Voor singer-songwriter Alain Clark geldt hetzelfde. Een tour in China die voor april op de agenda stond, moest hij eerder al afzeggen. Ook een clubtour in Nederland heeft hij naar september verplaatst.

Nu speelt Clark iedere dag samen met een andere muzikant vanuit zijn woonkamer. De optredens zijn op zijn Instagram te volgen en worden duizenden keren bekeken. "Ik nodig een collega uit en dan praten we kort over wat voor effect deze situatie op hen heeft. Daarna spelen we een aantal liedjes", zegt Clark. "Het is een plekje voor positiviteit."

Dat gaat dan zo:

"Ik wil de situatie niet bagatelliseren", zegt Clark. "Dit treft mensen heel hard, op het gebied van gezondheid en ook economisch. Maar als je toch thuis bent, maak er dan het beste van. Voor ons als artiesten is het fijn om een podium te hebben, om de connectie met het publiek te maken. Hopelijk is het thuis fijn om te weten dat er iedere dag iets gebeurt waardoor we geïnspireerd kunnen raken."

Vooraf heeft Clark het met de artiesten die hij uitnodigt over voorzorgsmaatregelen. "Sowieso is er nagenoeg geen crew. Een iemand doet de video, en verder is de gast er. We balanceren iedere dag of het wel of niet kan. Gisteren zou Ruben Annink kunnen, maar zijn vriendin was verkouden. Dan zeggen we: beter niet. Zo kijken we het aan."

60.000 euro weggevallen

Bij DeWolff worden er nu ook afwegingen gemaakt. "Doordat de tour niet doorgaat, lopen we 60.000 euro mis. Dat is geld waar we het hele jaar met zijn drieën van moeten leven, want verder komt er niets binnen. Dat is heel kut."

"We hebben net als heel veel mensen nu uitstel van belasting aangevraagd. Dan kunnen we het geld op onze rekening beschermen. Bij de livestream hebben we een Gofundme-pagina opgezet. Daar kunnen mensen doneren. Inmiddels is er bijna 6000 euro opgehaald", zegt Van de Poel. "Dat is genoeg om onze crew te betalen die ook mee was op tour. Die kunnen nu ook niet werken, dus daar proberen we dit mee op te vangen."

Verder moet de band creatief zijn, zegt hij vanuit huis. "We kunnen namelijk ook niet zijn drieën in de studio afspreken. Een van ons heeft een vriendin in de risicogroep. Als ze wordt aangestoken heeft dat gevolgen voor haar. We zijn dus behoorlijk lamgelegd. Vanochtend heb ik wel iets bedacht. Ik heb een nieuw nummer geschreven en daarvan gaan we thuis allemaal apart onze partijen opnemen. Dat filmen we en daar maken we een video van."

Alain Clark hoopt dat er uiteindelijk iets moois komt uit deze periode van onrust en zorgen. "Muzikale bewegingen als punk, soul en jazz zijn uit heftige tijden ontstaan. Ook vind ik het mooi hoe sociale media nu gebruikt worden. In plaats van: 'kijk naar mij' zie je dat kanalen worden gebruikt om mensen te verbinden."

Tot slot: Clark schreef maandag na een uitdaging van NPO Radio 2-dj Bart Arens in een paar uur tijd een nummer voor mensen in de zorg. Check het in de video:

STER reclame