'Hulp van brancheorganisaties is nu belangrijker dan ooit'
Veel ondernemers die door de coronacrisis in zwaar weer zitten, zijn opgelucht over de steunmaatregelen die gisteren door het kabinet zijn gepresenteerd. Ze hoeven voorlopig geen belasting te betalen en het aanvragen van bijstand voor zzp'ers wordt een stuk makkelijker. Het kabinet wil zo bedrijven overeind houden en gedwongen ontslagen voorkomen.
Onder meer brancheorganisaties hebben achter de schermen flink gelobbyd om dat voor elkaar te krijgen. INretail, met 13.000 aangesloten winkels de grootste brancheorganisatie in de non-foodsector, schrijft in een mail aan haar leden dat ze positief is over de "reddingsboei" van het kabinet: "We zien de belangen van de retail voor een groot deel terug in de steunmaatregelen".
In deze moeilijk tijd is het werk van brancheorganisaties belangrijker dan ooit, zeggen ondernemers. Zo stuurt INretail haar leden elke dag een mail met de laatste stand van zaken.
Formulieren voor huurverlaging
In die mails staan ook hulpmiddelen. Zo kunnen ondernemers eenvoudig doorklikken naar een standaardformulier om bij hun verhuurder een tijdelijke huurverlaging aan te vragen en ze kunnen een formulier invullen voor uitstel van betaling van gemeentelijke lasten.
De brancheorganisatie heeft de afgelopen dagen met verscheidene partijen afspraken gemaakt om bepaalde betalingen direct te kunnen stoppen. Ondernemers moeten bijvoorbeeld heffing betalen als ze in hun winkel muziek laten horen, maar die 'Buma/Sena-heffing' wordt nu tijdelijk niet geïnd.
Bas Hesselink is een van de ondernemers die bij INretail zijn aangesloten. Hij heeft samen met zijn zus een aantal modezaken. "Iedereen zit nu met dezelfde vragen. INretail heeft een juridische dienst en daar heb je een klankbord. We krijgen voortdurend updates in onze mail, gisteravond laat nog. Dat is echt heel fijn."
Volgens Hesselink komen de steunmaatregelen van het kabinet op het goede moment. "Dit is de tijd dat modewinkels vol komen te hangen met de nieuwe collecties. Die moeten wel betaald worden. Wat gisteren is gepresenteerd, is voor ons heel positief."
Collega-ondernemer Jeroen Beekman, die samen met zijn vrouw ook eigenaar is van een paar modezaken, heeft dezelfde indruk. "Het crisisteam heeft mij gebeld met de vraag wat ze voor ons kunnen doen en of wij nog tips hebben. Ik heb echt het gevoel dat ze ons steunen."
We knokken voor een goed ondernemersmedicijn, maar of we alle winkels kunnen genezen, weten we niet.
Ook ondernemersorganisatie FME, voor de technologische industrie, krijgt positieve reacties van haar leden. "Wij geven nu bijvoorbeeld online voorlichting over de thema's die spelen en we merken dat daar behoefte aan is", zegt FME-woordvoerder David Knops.
FME heeft 2200 leden, met bij elkaar 220.000 werknemers. Daarnaast zijn er nog 30 brancheverenigingen bij aangesloten.
INretail-woordvoerder Paul te Grotenhuis waarschuwt wel voor te veel optimisme: "We knokken voor een goed ondernemersmedicijn, maar of we alle winkels kunnen genezen, weten we niet. We moeten realistisch zijn".
Meer aandacht voor webshop
Intussen komen ondernemers met ideeën om meer klanten te trekken. Volgens INretail presenteren sommige modezaken nu online modeshows. Ook bieden ze 'een-op-een-dienstverlening' aan; klanten kunnen dan een privé-afspraak maken om te komen winkelen, ook buiten de normale openingstijden. En ondernemers richten zich nu nog meer op hun webshop, zodat klanten toch kunnen blijven kopen en er dus nog omzet binnenkomt.
Op het hoofdkantoor van de brancheorganisatie blijven ze voorlopig overuren draaien om vragen van leden te kunnen beantwoorden. Zo kan tot 's avonds een speciaal telefoonnummer worden gebeld en ook is er een mailadres opengesteld.