De kombochten van het gerenoveerde Circuit Zandvoort gaan volgens de kenners veel spektakel opleveren tijdens de Grand Prix op zondag 3 mei. Maar om dat spektakel te krijgen, moeten de coureurs de vernieuwde racebaan wel kunnen doorgronden. Is daar voldoende tijd voor?
Het enthousiasme was in ieder geval direct merkbaar bij Max Verstappen, die woensdagmiddag in Zandvoort virtueel het lintje doorknipte met een aantal ronden over de baan in een Red Bull-bolide uit 2012 (de RB8), inclusief de brullende V8-motor waar menig raceliefhebber met weemoed aan terugdenkt. Het huidige Formule 1-veld rijdt sinds 2014 verplicht met de zuinigere, en stillere, V6-motoren.
Arie Luyendijk is net als Verstappen zeer te spreken over de aanpassingen van het circuit. "De bochten creëren een nieuwe dimensie die je op geen ander Formule 1-circuit ziet. Naast elkaar rijden in de bocht, het kan. Fantastisch", zegt Luyendijk, die door de organisatie van de Grand Prix van Nederland speciaal vanuit Amerika werd ingevlogen.
De 66-jarige oud-coureur, naar wie een bocht is vernoemd op het circuit in de duinen, trok met een jongensachtige glimlach die conclusie nadat hij in een pijlsnelle Aston Martin, aan de zijde van Verstappen ("het is net alsof hij piano speelt, zoals hij racet") en later ook Jan Lammers, kennis had gemaakt met de gerenoveerde delen van de racebaan.
Vooral de derde bocht, de Hugenholtzbocht, maakte veel indruk op Luyendijk omdat dit meer dan buitengewone stuurmanskunsten vereist. "Dat is echt een aparte bocht, omdat het optisch zo anders is. Normaal heb je als coureur de lucht als perspectief, maar nu rijd je als het ware op een muur af."
"Dit zou weleens veel kunnen gaan creëren tijdens de race. Ik sluit niet uit dat we vaak twee auto's naast elkaar gaan zien in de bochten."
Bekijk hieronder de reportage van de eerste rondjes van Verstappen en interviews met Arie Luyendijk en Jan Lammers:
De nieuwe kombochten zorgen volgens sportief directeur Jan Lammers van de Grand Prix ook voor een andere uitdaging. "De coureurs zullen geen weken de tijd hebben om het circuit te doorgronden, dus ze worden afhankelijk van de simulatie. De race begint eigenlijk al voor de race zelf", lichtte hij cryptisch toe.
"Het racen in een kombocht is toch wat anders dan op een normaal circuit zonder die kombochten, dus de teams zullen op vrijdag 1 mei ontzettend veel data willen gaan verzamelen tijdens de vrije trainingen. Dat maakt alles straks extra speciaal."
"Het wordt bij Zandvoort ook een kwestie welk team de beste apparatuur, mensen en werkwijze heeft om zo goed mogelijk voorbereid op dit circuit te zijn", weet Lammers.
"Je kunt zeggen dat elk team blanco aan Zandvoort begint, al blijven de verschillen bestaan tussen de sterkte van de teams. Dat zal ook op een circuit zoals Zandvoort zo blijven."
Luyendijk vereerd
Wat ook behouden blijft, is de naam van Arie Luyendijk in de veertiende bocht, de tweede kombocht.
Luyendijk is vereerd dat hij nog altijd de naamgever is van die bocht van het Circuit Zandvoort. "Ik had verwacht dat mijn naam wel weg zou gaan, omdat er een commerciële naam aan zou worden verbonden", glimlacht hij.
"Dus ik ben er wel blij mee dat ze mijn naam hebben behouden, want ik dacht echt dat het de Heinekenbocht zou worden of iets dergelijks. In de States zou dat nooit gebeurd zijn!"