Gillian Robles met medewerkers van het bedrijf Loyals Loyals

Een proef met een vierdaagse werkweek voor hetzelfde salaris bevalt het bedrijf Loyals in Mijdrecht zo goed dat het er waarschijnlijk mee doorgaat. Iedereen werkt vanaf deze maand maximaal 32 uur, oftewel vier dagen in de week. De extra vrije dag kunnen werknemers gebruiken hoe ze willen, als het maar zorgt voor meer energie.

Vakbond CNV wil dat meer bedrijven naar een vierdaagse werkweek gaan. Er zijn nog niet veel bedrijven die de stap maken. HTM overweegt het aantal uren terug te schroeven en bij Achmea gaan ze volgend jaar van 36 uur naar 34 uur per week. Ook de FNV wil met meer bedrijven een vierdaagse werkweek afspreken.

"We merkten bij onze mensen dat de energie laag was", zegt mede-eigenaar Gillian Robles van Loyals. "We zagen niet echte burn out-klachten, maar wel dat mensen zich soms ergens doorheen moesten trekken. Wij wilden kijken wat we als werkgever konden doen."

'Heel veel moetjes'

Er is wel een aantal voorwaarden voor de werknemers. Gillian Robles: "Het is niet de bedoeling dat de dag zich vult met huishoudelijke taken. Dat zijn geen zaken waar je energie van krijgt. Dan heb je een extra lang weekend met heel veel moetjes."

Onder economen is er discussie of een overstap naar een kortere werkweek verstandig is. Aan de ene kant wordt er gewezen op de krapte op de arbeidsmarkt en dat er door vergrijzing juist behoefte is aan mensen die meer gaan werken. In Nederland is de gemiddelde werkweek 31 uur.

Aan de andere kant wordt er gewezen op het toenemende aantal burnout-klachten. Ook zou een vierdaagse werkweek bedrijven dwingen slimmer na te denken over het inzetten van het personeel.

Vergaderen om het vergaderen

Zo is dat ook gebeurd bij Loyals. "We hebben aanpassingen gedaan in de bedrijfsvoering om het mogelijk te maken", zegt Mark Bol, de financiële man van het bedrijf. "De grootste winst viel te halen met het wegsnijden van meetings die nergens over gaan. Vergaderen om het vergaderen, we moesten terug naar de basis. Doen wat je moet doen."

Het bedrijf zet de proef in maart door. Aan het begin van de maand worden de resultaten bekeken. Mede-eigenaar Robles: "Ik denk dat het voor 98 procent zeker is dat het doorgaat."

STER reclame